Tulipalo Metsä Boardin Husumin sellutehtaan hakekuljettimella

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 19.6.2021

Metsä Boardin Ruotsissa sijaitsevan Husumin sellutehtaan haketta havu- ja koivusellulinjan keittimiin syöttävällä kuljettimella syttyi palo perjantaina 18.6. klo 12.30 paikallista aikaa. Pelastuslaitos sai palon hallintaan klo 14.30 ja siirsi loppusammutustyöt paikallisen palokunnan valvontaan perjantai-iltana klo 21.30.

Palo ei päässyt leviämään muihin rakennuksiin eikä siitä aiheutunut henkilövahinkoja. Palon syttymissyytä selvitetään. Palon vaurioittamiin osiin ja tiloihin on päästy tutkimaan vaurioita lauantaina aamulla.

Tällä hetkellä Husumin tehdasintegraatin sellu- ja kartonkituotanto ovat pysähdyksissä. Alustavan arvion mukaan sellutuotanto olisi pysähdyksissä neljä viikkoa. Kartonkituotannon arvioidaan käynnistyvän lähipäivinä normaalia alemmalla kapasiteetilla.  Vahinkojen laajuus ja vaikutus tuotantoon ovat tarkemmassa selvityksessä.

Olov Winblad von Walter, VP, Husum Board and Pulp Mill,
tel. +46 70 317 81 11, olov.winblad@metsagroup.com

Marjo Halonen, Viestintäjohtaja, Metsä Board
Puhelin: +358 (0)50 598 7046
Sähköposti: marjo.halonen@metsagroup.com

Metsä Board on Euroopan johtava ensikuitukartonkien valmistaja. Keskitymme kevyisiin ja korkealaatuisiin taive- ja tarjoilupakkauskartonkeihin sekä valkoisiin kraftlainereihin. Tuotteidemme puhdas ensikuitu on uusiutuva ja turvallinen raaka-aine kestävästi hoidetuista pohjoisista metsistä. Olemme edelläkävijä vastuullisuudessa, ja tavoitteenamme ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoteen 2030 mennessä.

Kehitämme yhdessä asiakkaidemme kanssa innovatiivisia pakkausratkaisuja luomaan parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli noin 1,9 miljardia euroa, ja työllistämme noin 2 400 henkilöä. Metsä Board on osa Metsä Groupia. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram

www.metsagroup.fi

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 5,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 200 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on noin 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare