Tutkimuksen mukaan ekologinen pakkausmateriaali on yhä tärkeämpi tekijä kuluttajan ostopäätöksessä

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 22.06.2020

LOHAS2020- tutkimuksen mukaan yhä useampi kuluttaja pohtii kulutusvalintojensa seurauksia. Jopa kaksi kolmesta suomalaisesta haluaisi lisää tietoa siitä, millaiset pakkaukset sekä vähentävät ruokahävikkiä että ovat ympäristöystävällisiä.

”Tämä oli kolmas pakkausteemoja laajasti käsittelevä LOHAS -kuluttajatutkimus. Verrattuna aiempiin, vuosina 2011 ja 2014 toteutettuihin tutkimuksiin, kestävää kehitystä tukeva elämäntapa on tullut entistä tärkeämmäksi kulutuskäyttäytymistä ohjaavaksi tekijäksi. Koronaepidemia on todennäköisesti lisännyt kuluttajien ymmärrystä pakkaamisen hyödyistä vielä entisestään”, kertoo Virpi Korhonen Sense N Insight – tutkimuspalvelusta.

Pakkauksella on merkittävä vaikutus tuotteen vastuullisuusmielikuvaan. LOHAS heavy -kuluttajista puolet kertoi tuntevansa syyllisyyttä ostaessaan tuotteita, joiden pakkauksia he pitivät ympäristölle haitallisina. Matalan hiilijalanjäljen tuotteista erityisesti kartonkia pidettiin nykyaikaisena, turvallisena ja ekologisena vaihtoehtona.

”Kaksi kolmasosaa suomalaisista pitää ostamiensa tuotteiden pakkausten kierrätettävyyttä hyvin tärkeänä. Peräti 85 % Lohas heavy -kuluttajista valitsisi mieluummin pakkauksen, joka kertoo selkeästi pakkauksen ja tuotteen alkuperän. Pakkausalan ammattilaisilla on merkittävä rooli sekä kestävää kehitystä tukevien vaihtoehtojen tuomisessa markkinoille että tiedon jakamisessa kuluttajille”, kommentoi Leena Yliniemi, Metsä Boardin Product Management Director.

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Board osallistui helmikuussa Suomessa toteutettuun LOHAS2020 -tutkimukseen. Tutkimukseen vastasi edustava, tuhannen henkilön otos, jonka suhdetta pakkauksiin tutkittiin hyvinvointiin ja vastuullisuuteen liittyvän kulutuskäyttäytymisen kautta. LOHAS tulee sanoista ”Lifestyles of Health and Sustainability”. Suomalaisista 17% lukeutuu LOHAS heavy ja 28 % LOHAS medium -ryhmiin, jotka korostavat LOHAS-arvoja jokapäiväisissä kulutusvalinnoissaan.

Kuvalinkki

Marjo Halonen, VP Communications, Metsä Board
Mobile: +358 (0)50 598 7046
Email: marjo.halonen@metsagroup.com

Leena Yliniemi, Product Management Director, Metsä Board
Mobile: +358 (0)505989036
Email: leena.yliniemi@metsagroup.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen korkealaatuisten ensikuitukartonkien valmistaja ja edelläkävijä vastuullisuudessa. Yhtiö keskittyy kevyisiin ja korkealuokkaisiin taive- ja tarjoilupakkauskartonkeihin sekä valkoisiin kraftlainereihin, joita käytetään kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksissa. Työskentelemme yhdessä asiakkaittemme kanssa globaalisti löytääksemme innovatiivisia pakkausratkaisuja, jotka luovat parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Metsä Boardin käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta, joka on jäljitettävissä kestävästi hoidettuihin pohjoisiin metsiin. Tavoitteenamme ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoteen 2030 mennessä.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2019 oli 1,9 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 400 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram

www.metsagroup.com

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2019 oli 5,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä.  Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 103 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram