Ultrakevyt pitsalaatikko palkittiin WorldStar-kilpailussa

Metsä Board Oyj lehdistötiedote 11.1.2022

Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Boardin yhdessä Adara Pakkauksen ja alan asiantuntijoiden kanssa kehittämä ultrakevyen pitsalaatikon pakkauskonsepti on valittu yhdeksi vuoden 2024 WorldStar-palkinnon voittajista. Pakkauskilpailuun osallistui tänä vuonna yhteensä 435 pakkausta 41 eri maasta.

Kansainvälinen asiantuntijaraati vertaili kilpailutöitä tyypillisiin ratkaisuihin eri puolilta maailmaa ja palkitsi ne pakkaukset, jotka olivat kategoriassaan ylivoimaisia ja toteutukseltaan parempia kuin markkinoilla olevat pakkaukset.

Palkittu ultrakevyt pizzalaatikkoratkaisu – joka on valmistettu MetsäBoard Natural WKL Bright -kraftlainerista – käyttää huomattavasti vähemmän materiaalia kuin perinteiset pitsalaatikot tinkimättä jäykkyydestä, toimivuudesta tai painolaadusta. Ultrakevyt pizzalaatikko on noin 38 prosenttia kevyempi, ja elinkaarianalyysin mukaan sen hiilijalanjälki on jopa 50 prosenttia pienempi kuin perinteisten kierrätyskuidusta valmistettujen ratkaisujen. Laskelma ympäristövaikutuksista koskee pakkauksessa käytettyä materiaalia ja materiaalin valmistusta.*

Ultrakevyt pakkauskonsepti luotiin yhteistyössä pakkausteollisuuden johtavien asiantuntijoiden kanssa. Pakkausvalmistaja Adara Pakkaus valmisti pakkauksessa käytetyn aaltopahvin ja vastasi pitsalaatikon painatuksesta. Fleksopainolaatat toimitti Marvaco ja visuaalisen ilmeen suunnitteli Futupack. Lisäksi tutkija ja ECG moniväriprosessipainatuksen asiantuntija, tekniikan tohtori Kai Lankinen, toi projektiin mukaan asiantuntijuutta graafisesta suunnittelusta, prepress-vaiheista ja fleksopainovaatimuksista.

World Packaging Organisation (WPO) on palkinnut WorldStar-kilpailussa pakkausinnovaatioita eri puolilta maailmaa vuodesta 1970 lähtien. Kilpailun tavoitteena on edistää pakkaussuunnittelun ja -teknologian kehitystä ja nostaa esiin ratkaisuja, jotka vastaavat alan uusiin haasteisiin ja maailmanlaajuisiin trendeihin, kuten kestävään kehitykseen.

Kilpailuun voivat osallistua vain pakkaukset, jotka ovat aiemmin palkittu kansallisessa tai alueellisessa kilpailussa. Metsä Boardin pizzalaatikkokonsepti palkittiin vuoden 2023 loppupuolella myös pohjoismaisten pakkausteollisuusjärjestöjen ScanStar-kilpailussa.

*) Metsä Board noudattaa kartonkiensa ympäristövaikutusten arvioinnissa jalostetun paperin ja kartongin tuotekategoriasääntöjä, jotka perustuvat ISO 14040/14044 -standardien mukaiseen elinkaariarviointiin. Vertailevissa väittämissä on hyödynnetty Spheran ulkoisia tietoaineistoja. Nämä tietoaineistot edustavat tyypillisiä kartonkituotteita EU:n markkinoilla. Vertailussa ei ole otettu huomioon kartongin jalostusprosesseja. Arvioinnissa käytettiin ilmastonmuutosmenetelmää EF3.1 Climate Change - Total.

Kuvalinkki

Marjo Halonen, VP Communications, Metsä Board
Puhelin: +358 (0)50 598 7046
Sähköposti: marjo.halonen@metsagroup.com

Metsä Board
metsagroup.com/fi/metsaboard

Metsä Board on Euroopan johtava ensikuitukartonkien valmistaja. Keskitymme kevyisiin ja korkealaatuisiin taive- ja tarjoilupakkauskartonkeihin sekä valkoisiin kraftlainereihin. Tuotteidemme puhdas ensikuitu on uusiutuva, turvallinen ja kierrätettävä raaka-aine kestävästi hoidetuista pohjoisista metsistä. Olemme edelläkävijä vastuullisuudessa, ja tavoitteenamme ovat täysin fossiilittomat tehtaat ja raaka-aineet vuoden 2030 loppuun mennessä.

Kehitämme yhdessä asiakkaidemme kanssa innovatiivisia pakkausratkaisuja luomaan parempia kuluttajakokemuksia pienemmillä ympäristövaikutuksilla. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli noin 2,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 2 250 henkilöä. Metsä Board on osa Metsä Groupia. Metsä Boardin osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: LinkedIn X YouTube Instagram

metsagroup.com

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 500 henkilöä kaikkiaan noin 30 maassa. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on yli 90 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia: X LinkedIn Facebook YouTube Instagram