Yhteistoimintaneuvottelut päätökseen M-realin Äänekosken tehtaalla

M-real Oyj Pörssitiedote 22.12.2011 klo 9.30

M-real Oyj, joka kuuluu Metsäliitto-konserniin, on saanut päätökseen yhteistoimintaneuvottelut Äänekosken tehtaalla. M-real aloitti 9.11.2011 päällystettyjen papereiden liiketoimintansa kannattavuuden parantamiseksi yhteistoimintaneuvottelut koskien mahdollista Äänekosken paperikoneen sulkemista sekä tehtaan arkituskapasiteetin muuttamista kokonaisuudessaan taivekartongin arkitukseen. M-real julkaisi näihin suunnitelmiin liittyneen pörssitiedotteen 2.11.2011.

Yhteistoimintaneuvottelujen päätyttyä M-real on päättänyt, että Äänekosken paperikone, jonka vuotuinen päällystetyn hienopaperin tuotantokapasiteetti on noin 200 000 tonnia, suljetaan vuoden 2011 loppuun mennessä. Tehtaan arkituskapasiteetti muutetaan kokonaisuudessaan taivekartongille, mihin liittyvä suunnittelu on käynnissä.

Henkilöstövähennys on Äänekoskella enintään 169 henkilöä. M-real tekee yhteistyötä paikallisten viranomaisten kanssa auttaakseen irtisanottavia työntekijöitä työllistymään. Lisäksi M-real edistää työllistymistä pyrkimällä mahdollisuuksien mukaan tarjoamaan uusia työtehtäviä yhtiöstä tai Metsäliitto-konsernin muilta liiketoiminta-alueilta.

M-real jatkaa päällystettyjen papereiden tuotantoa Husumin tehtaalla Ruotsissa. Äänekosken paperikoneen rullatuotanto siirretään Husumiin. Husumin vuotuista päällystetyn paperin tuotantokapasiteettia kasvatetaan vuoden 2012 aikana 285 000 tonnista 340 000 tonniin.

M-realin päällystetyt paperit myy jatkossakin Sappi Fine Paper Europe. Edellä kuvatuilla toimenpiteillä M-realin päällystettyjen papereiden vuotuinen tuotantokapasiteetti vähenee noin 145 000 tonnilla. M-realin vuotuinen liikevaihto laskee noin 60 miljoonaa euroa ja liiketulos paranee noin 20 miljoonaa euroa perustuen päällystettyjen papereiden vuoden 2011 kolmen ensimmäisen neljänneksen toteutuneisiin lukuihin. Liikevaihto- ja tulosvaikutusten arvioidaan toteutuvan vuoden 2012 alusta alkaen.

Consumer Packaging -liiketoiminta-alueen vuoden 2011 viimeisen neljänneksen liiketulos sisältää noin 25 miljoonan euron kertaluonteiset arvonalentumiset ja kuluvaraukset Äänekosken toimenpiteisiin liittyen. Toimenpiteiden nettokassavaikutus on kaikkiaan hieman positiivinen ottaen huomioon käyttöpääoman vähennys.

Talousjohtaja Matti Mörsky, puh. 010 465 4913
Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Juha Laine, puh. 010 465 4335