Äänekosken Kuhnamo-järven talven 2020 jäänmittaukset ovat päättyneet

Metsä Fibre lehdistötiedote 25.3.2020

Äänekosken Kuhnamo-järven jäätilanteen kartoittaminen on päättynyt talven 2020 osalta maaliskuussa, sillä virtaava vesi on sulattanut jään Teräväniemen ja Paatelan kanavan väliseltä mittausalueelta. Ensimmäiset mittaukset suoritettiin 7.2.2020 ja niitä tehtiin viikoittain 13.3.2020 saakka. Mittauksista vastasi Äänekosken Palohenkilöstö ry, joka koostuu pelastusalan ammattilaisista.

Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan ympäristölupa velvoittaa tarkkailemaan tehtaan alapuolisen vesistön jäänpaksuutta ja tiedottamaan asiasta. Kuhnamon jäätilanteesta ja mittaustuloksista tiedotettiin Metsä Fibren verkkosivustolla. Rannoille asennettiin heikosta jäästä varoittavat taulut ja tiedotettiin asiasta Äänekosken paikallislehdissä.

Viikoittaisten mittausten avulla arvioidaan jään muodostumista järvialueella sekä sitä, miten biotuotetehtaan jäähdytysvesien lämpötila vaikuttaa heikon jään alueeseen Kuhnamossa. Myös talviolosuhteet ja vesistön virtaukset vaikuttavat osaltaan jäänvahvuuteen, minkä vuoksi tehtaan vaikutuksia jäätilanteeseen voidaan arvioida vasta pidemmällä, noin viiden vuoden aikavälillä. Aiempiin vuosiin verrattuna mittausjakso jäi tänä talvena lyhyemmäksi ja vahvaa jääpeitettä ei muodostunut kaikille mittapisteille alueella.

Ensimmäiset mittaukset suoritettiin jo ennen biotuotetehtaan käynnistämistä talvella 2017. Oheiseen liitteeseen on koottu mittaustulokset vuosien 2017-2020 osalta ja ne löytyvät myös Metsä Fibren verkkosivuilta.

Ilkka Poikolainen, tehtaanjohtaja, Metsä Fibre, puh. 050 598 7370
etunimi.sukunimi@metsagroup.com

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Yhtiö on maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja merkittävä toimija sahatavaran tuotannossa. Vuonna 2019 Metsä Fibren liikevaihto oli 2,2 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 1 300 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2019 oli 5,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä.  Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 103 000 suomalaista metsänomistajaa.

Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare