Äänekosken Kuhnamo-järven talven 2022 jäänmittaukset päätökseen

Metsä Fibre lehdistötiedote 24.3.2022

Äänekosken Kuhnamo-järven jäätilanteen kartoittaminen on päättynyt talven 2022 osalta maaliskuun viikolla 11. Virtaava vesi on sulattanut jään suurilta osin Teräväniemen ja Paatelan kanavan väliseltä mittausalueelta. Ensimmäiset mittaukset suoritettiin 12.1.2022, ja niitä tehtiin viikoittain 17.3.2022 saakka. Mittauksista vastasi Äänekosken Palohenkilöstö ry, joka koostuu pelastusalan ammattilaisista.

Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan ympäristölupa velvoittaa tarkkailemaan tehtaan alapuolisen vesistön jäänpaksuutta ja tiedottamaan asiasta. Kuhnamon jäätilanteesta ja mittaustuloksista tiedotettiin Metsä Fibren verkkosivustolla ja mittausten aloituksesta mediatiedotteella. Rannoille on lisäksi asennettu heikosta jäästä varoittavat taulut.

Ensimmäiset mittaukset suoritettiin jo ennen biotuotetehtaan käynnistämistä talvella 2017. Viikoittaisten mittausten avulla arvioidaan jään muodostumista järvialueella sekä sitä, miten biotuotetehtaan jäähdytysvesien lämpötila vaikuttaa heikon jään alueeseen Kuhnamossa. Vaihtelevat talviolosuhteet ja vesistön virtaukset vaikuttavat osaltaan jäänvahvuuteen, minkä vuoksi tehtaan vaikutuksia jäätilanteeseen voidaan arvioida vasta pidemmällä aikavälillä. Talveen 2021 verrattuna tämän vuoden mittausjakso oli lähes yhtä pitkä, mutta vuosiin 2017−2019 verrattuna joitakin viikkoja lyhyempi. Talven 2020 mittausjakso jäi kaikista lyhyimmäksi.

Oheiseen liitteeseen on koottu mittaustulokset vuosien 2017-2022 osalta, ja ne löytyvät myös Metsä Fibren verkkosivuilta. (linkki https://www.metsafibre.com/fi/yhtio/Tuotantolaitokset/Biotuotetehdas/Pages/Ymparisto.aspx)

Riikka Liikanen
Viestintäpäällikkö
riikka.liikanen@metsagroup.com

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 6 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 500 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on lähes 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Olemme maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja globaalisti merkittävä sahatavaran valmistaja. Laadukkaille tuotteillemme riittää kysyntää, sillä uusiutuva puu tarjoaa vastuullisen vaihtoehdon fossiilisille materiaaleille.

Vuonna 2021 liikevaihtomme oli noin 2,6 miljardia euroa, ja työllistämme noin 1 400 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.