Metsä-Botnia mukana suunnittelemassa biojalostamoa Joutsenoon

Metsäliitto-konserniin kuuluva Metsä-Botnia tekee esiselvitystä yhdessä energiayhtiö Gasumin ja Helsingin Energian kanssa biokaasua tuottavan biojalostamon rakentamisesta Joutsenoon. Toteutuessaan jalostamo tuottaisi uusiutuvasta puuraaka-aineesta biokaasua, joka siirrettäisiin maakaasuverkoston avulla käyttökohteisiin, kuten Helsingin Energian Vuosaaren voimalaitokselle.
Alustavan suunnitelman mukaan Metsä-Botnia ja sen emoyhtiö Metsäliitto vastaisivat puuraaka-aineen hankinnasta ja biojalostamon toiminnasta. Biokaasun tuotannossa käytettäisiin pääasiassa sellutehtaan puunhankinnan sivuvirroista syntyvää metsähaketta ja kuorta. Suunnitellun jalostamon tuotantoteho olisi maksimissaan 200 MW.

”Joutseno on logistisesti erinomainen sijoituspaikka biokaasua tuottavalle biojalostamolle. Raaka-aineen hankintaketju on olemassa, ja sellutehtaamme on jo valmiiksi kytketty maakaasun siirtoverkkoon”, kertoo Metsä-Botnian toimitusjohtaja Ilkka Hämälä.
Suunnitellulla biojalostamolla hake kaasutettaisiin ja jalostettaisiin vähintään 95 prosenttiseksi metaaniksi. Lopputuote vastaisi siten koostumukseltaan maakaasua. Suunnitelman mukaan Gasum vastaisi biokaasun syöttämisestä kaasuverkostoon ja jakelusta kaasunkäyttäjille.

Yhtiöt alkavat selvittää biojalostamon teknistä konseptia ja liiketaloudellista toimintamallia. Tavoitteena on saada mahdollisen investointipäätöksen tekemistä varten tarvittavat tiedot valmiiksi vuoteen 2013 mennessä. Laitoksen rakentaminen kestää 2–3 vuotta toteutuspäätöksen tekemisestä.

Toteutuessaan hanke varmistaisi metsäraaka-aineen hyödyntämistä Suomessa: biokaasu tuotetaan kotimaisesta puuraaka-aineesta biojalostamossa ja jaellaan kaasuverkkoa pitkin Suomessa sijaitseviin käyttökohteisiin. Kun biokaasua tuotetaan puusta, huolehditaan polttoaineen energiatehokkuudesta, ympäristöystävällisyydestä ja eettisyydestä koko polttoaineen elinkaaren ajan.

Ilkka Hämälä, toimitusjohtaja, Oy Metsä-Botnia Ab