• Metsä Group/

Metsä Fibre ja Flootech tekivät sopimuksen tehokkaan vesilaitoksen toimittamisesta Kemin biotuotetehtaalle

Metsä Fibre lehdistötiedote 26.4.2021

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre ja Flootech ovat tehneet sopimuksen vesilaitoksen toimittamisesta Kemiin rakenteilla olevalle biotuotetehtaalle. Toimitus sisältää vesilaitoksen ja sen prosessilaitteet asennettuna ja käyttöönotettuna. Toimituksen kotimaisuusaste on erittäin korkea, yli 90 % ja se työllistää Flootechilla kymmeniä henkilötyövuosia Suomessa.

Flootech on suomalainen vesialan teknologiayritys, joka tekee Suomessa kehitettyjä korkean teknologian veden- ja jäteveden puhdistusratkaisuja. Flootech on erikoistunut teollisuuden ja voimalaitosten resurssitehokkaisiin vesi- ja jäteveden käsittelyteknologioihin sekä vedenkierrätysratkaisuihin. Nyt solmittu sopimus on yhtiöiden merkittävä yhteistyöhanke, joka on jatkumoa aikaisemmalle yhteistyölle Metsä Groupin tehtailla Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa.

Flootechin toimitus Kemin biotuotetehtaalle sisältää vedenottamon mikrosuodatuslaitoksen, tehtaan prosessiveden käsittelylaitoksen, suolanpoistolaitoksen ja lauhteenkäsittelyteknologiat. Toimitettava vesilaitos tuottaa erittäin korkealaatuista tehtaan prosessivettä ja suolavapaata vettä, joilla mahdollistetaan maailman tehokkaimman biotuotetehtaan toiminnan korkea käyttövarmuus ja tuotannon tehokkuus. Vesilaitos on suunniteltu siten, että se mahdollistaa energian ja kemikaalien käytön minimoinnin vedenkäsittelyssä. Vesilaitoksen rejektivesien kierrätys mahdollistaa osaltaan tehtaan erittäin alhaisen ominaisvedenkulutuksen.

”Olemme asettaneet Kemin biotuotetehtaalle korkeat materiaalitehokkuus sekä energia- ja ympäristötavoitteet. Siksi edellytämme myös kumppaneiltamme sekä teknisesti luotettavimpia ratkaisuja että tuotantomme tarpeiden tuntemusta. Vesilaitos edustaa parasta saatavilla olevaa tekniikkaa ja takaa osaltaan sen, että pääsemme kaikissa olosuhteissa parhaaseen mahdolliseen ympäristösuorituskykyyn. Meillä on kaikki edellytykset rakentaa Flootechin kanssa yhdessä tehokas ja toimintavarma biotuotetehdas Kemiin”, sanoo biotuotetehdasprojektin johtaja Jari-Pekka Johansson Metsä Fibreltä.

”Arvostamme suuresti pitkäaikaisen yhteistyön jatkumista ja tulla valituksi Metsä Fibren Kemin biotuotetehtaan vedenottamon mikrosuodatuslaitoksen, tehtaan prosessiveden käsittelylaitoksen, suolanpoistolaitoksen ja lauhteenkäsittelyteknologiat toimittajaksi. Olemme omalta osaltamme mahdollistamassa Metsä Fibreä toimimaan tuotannossaan resurssitehokkaasti toimittamalla kehittyneet vedenpuhdistusratkaisut, joilla Metsä Fibre saa erittäin puhdasta vettä tuotantoprosessin tarpeisiin, ja vähentää tuotantoprosessin vedenkulutusta, kuormitusta vesistöön sekä energian ja kemikaalien kulutusta,” sanoo Flootechin toimitusjohtaja Mikko Siivonen.

Metsä Groupin Kemin biotuotetehdasprojekti etenee suunnitellusti ja tällä hetkellä tehdään maanrakennus- ja paalutustöitä. Työmaavahvuus on noin 350 henkilöä ja eri yrityksiä työmaalla on 130. Biotuotetehdasprojektin kotimaisuusasteen arvioidaan nousevan korkeaksi, noin 70 prosenttiin. Tehtaan rakennusvaiheen työllisyysvaikutusten arvioidaan olevan lähes 10 000 henkilötyövuotta, josta yli puolet tehdään Kemissä. Rakennusvaiheen aikana työntekijöitä arvioidaan kaikkiaan olevan yhteensä noin 15 000 eri henkilöä. Investointi uuteen tehtaaseen turvaa Kemin nykyisen tehtaan 250 työpaikkaa tuleviksi vuosikymmeniksi. Suorassa arvoketjussaan Suomessa uusi biotuotetehdas tulee työllistämään yhteensä noin 2 500 henkilöä eli 1 500 henkilöä enemmän kuin nykyinen Kemin sellutehdas.

Metsä Groupin Kemin biotuotetehdas on Suomen metsäteollisuushistorian suurin investointi kotimaahan, 1,6 miljardia euroa. Täysin ilman fossiilisia polttoaineita toimiva ympäristö-, energia- ja materiaalitehokas biotuotetehdas tulee valmistamaan vuosittain 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä lukuisia muita biotuotteita. Tehtaan sähköomavaraisuus tulee olemaan 250 prosenttia ja tämä vahvistaa entisestään Metsä Groupin merkittävää asemaa kotimaisiin uusiutuviin polttoaineisiin perustuvana sähköntuottajana. Uusi biotuotetehdas käynnistetään vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä.

Jari-Pekka Johansson
projektijohtaja
jari-pekka.johansson@metsagroup.com

Anna-Liisa Pennanen
viestintäpäällikkö
anna-liisa.pennanen@metsagroup.com

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Olemme maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja globaalisti merkittävä sahatavaran valmistaja. Laadukkaille tuotteillemme riittää kysyntää, sillä uusiutuva puu tarjoaa vastuullisen vaihtoehdon fossiilisille materiaaleille.Vuonna 2020 liikevaihtomme oli noin 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 1 300 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 5,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 200 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on noin 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare