• Metsä Group/

Metsä Fibre ja Lehto tekivät sopimuksen Kemin biotuotetehtaan ekologisen käyttökonttorin rakentamisesta

Metsä Fibre lehdistötiedote 26.8.2021

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre ja rakennusyhtiö Lehto Group ovat tehneet sopimuksen ekologisen puurakenteisen käyttökonttorin rakentamisesta Kemin biotuotetehtaalle. Käyttökonttorin rakentamisen kotimaisuusaste on korkea, noin 80 % ja pääroolissa rakentamisessa on suomalainen puu ja siitä tehdyt korkealaatuiset tuotteet.

Rakentamisessa käytetään Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Woodin Kerto® LVL -puutuotteita, jotka valmistetaan kotimaassa suomalaisesta puusta. Tuleva toimistorakennus on näyttävä, nelikerroksinen puurakenteinen kokonaisuus ja se käsittää biotuotetehtaan päävalvomon, toimisto- ja sosiaalitiloja sekä henkilöstöravintolan neuvottelutiloineen. Rakennuksen kokonaisala on 4 235 neliömetriä. Lehto rakentaa parhaillaan myös biotuotetehtaan 40 000 neliön tuotevarastoa Ajoksen satamaan Kemissä.

”Arvostamme Lehto Groupin tapaa hyödyntää uusiutuvia puutuotteita ja olemme tyytyväisiä voidessamme jatkaa yhteistyötä satamavaraston rakentamisen lisäksi myös biotuotetehtaan käyttökonttorin rakentamisessa. Rakennamme modernin tehdaskokonaisuuden Kemiin yhdessä oman alansa parhaiden ammattilaisten kanssa”, toteaa biotuotetehdasprojektin johtaja Jari-Pekka Johansson Metsä Fibreltä.

”Aikaisemmin Lehto ja Metsä Fibre sopivat Kemin biotuotetehtaan selluvaraston rakentamisesta Ajoksen satamaan. Puurakenteisen käyttökonttorin sopimus on hieno ja luonteva jatko toimivalle yhteistyöllemme”, kertoo Lehto Tilat Oy:n aluejohtaja Perttu Haapalahti.

Kemin biotuotetehdasprojekti etenee suunnitellusti. Tehtaan rakennusvaiheen työllisyysvaikutukset ovat noin 10 000 henkilötyövuotta, josta yli puolet tehdään Kemissä. Rakennusvaiheen aikana työntekijöitä on kaikkiaan yhteensä noin 15 000 eri henkilöä, tällä hetkellä työmaalla työskentelee noin 450 henkilöä. Voit seurata tehdasalueella sijaitsevan tehdastyömaan sekä Ajoksen satamaan tulevan tuotevaraston rakennustöiden etenemistä reaaliaikaisten web-kameroiden kautta osoitteessa www.metsafibre.com/webkameratkemi.

Kemin biotuotetehdas on Suomen metsäteollisuushistorian suurin investointi kotimaahan, 1,6 miljardia euroa. Suorassa arvoketjussaan Suomessa uusi biotuotetehdas työllistää yhteensä noin 2 500 henkilöä eli 1 500 henkilöä enemmän kuin nykyinen Kemin sellutehdas. Biotuotetehdasprojektin kotimaisuusaste nousee korkeaksi, noin 70 prosenttiin. Täysin ilman fossiilisia polttoaineita toimiva biotuotetehdas käynnistetään vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä. Tehdas valmistaa sellun lisäksi myös muita biotuotteita, kuten mäntyöljyä, tärpättiä ja biosähköä. Biotuotetehdas tuottaa uusiutuvaa sähköä vuodessa 2,0 TWh, mikä vastaa noin 2,5 % Suomen kokonaissähköntuotannosta, ja tehtaan sähköenergian omavaraisuus on 250 %.

Jari-Pekka Johansson
projektijohtaja
jari-pekka.johansson@metsagroup.com

Anna-Liisa Pennanen
viestintäpäällikkö
anna-liisa.pennanen@metsagroup.com

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 5,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 200 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on noin 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Olemme maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja globaalisti merkittävä sahatavaran valmistaja. Laadukkaille tuotteillemme riittää kysyntää, sillä uusiutuva puu tarjoaa vastuullisen vaihtoehdon fossiilisille materiaaleille.

Vuonna 2020 liikevaihtomme oli noin 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 1 300 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.