Metsä Fibre rekrytoi operaattoreita uudelle Rauman sahalle

Metsä Fibre lehdistötiedote 10.8.2020

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre rakentaa Raumalle maailman moderneimman sahan. Tuotannon on määrä käynnistyä sahalla vuoden 2022 kolmannen neljänneksen aikana. Nyt yhtiö käynnistää uuden sahan henkilöstön rekrytoinnin.

Raumalle rakennettava uusi saha on kaikkien aikojen suurin sahainvestointi Suomessa. Investoinnin arvo on noin 200 miljoonaa euroa ja sahan vuosituotanto on noin 750 000 kuutiota mäntysahatavaraa. Rakennettava saha tulee olemaan teknologialtaan ja tehokkuudeltaan edelläkävijä maailmassa.

Uusi saha tulee työllistämään suoraan noin 100 henkilöä ja koko suorassa arvoketjussa noin 500 henkilöä. Sahalaitoksen rakennusvaiheen työllisyysvaikutusten arvioidaan olevan noin 1 500 henkilötyövuotta.

”Sahan rakentaminen merkitsee suurta määrää täysin uusia työpaikkoja Raumalle. Käynnistämme nyt operaattoreiden rekrytoinnin, ja ensimmäisessä vaiheessa haemme 30 henkilöä uudelle sahalle. Rauman saha tulee olemaan sekä teknologialtaan että työskentelytavaltaan täysin uudenlainen saha sekä Suomen että maailman mittakaavassa. Tämän vuoksi operaattorit käyvät ensin reilun vuoden mittaisen valmennusohjelman, jossa heille koulutetaan uusi teknologia ja toimintatavat”, sanoo Metsä Fibren toimitusjohtaja Ismo Nousiainen.

Valmennusohjelman toteuttamisesta on tehty yhteistyösopimus Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian kanssa.

Saha tulee olemaan jatkuvakäyntinen, ja työskentely keskitetään työpisteiden sijaan keskusvalvomoon. Toimintamallissa keskeistä on henkilöstön moni- ja syväosaaminen sekä käyttäjäkunnossapito.

”Tässä on tarjolla ainutkertainen tilaisuus rekrytoitaville – he pääsevät mukaan maailmanluokan projektiin, jollaista ei kaikille tule vastaan koskaan”, Nousiainen toteaa.

Ismo Nousiainen, toimitusjohtaja, Metsä Fibre, puh. 010 465 5005

Liisa-Maija Perävainio, Metsä Fibre Rauman sahan tehdaspäällikkö, henkilöstön rekrytointi, koulutus ja toimintamallit, puh. 040 5103 304

Metsä Fibre Rauman saha
Metsä Fibren Rauman sahan investoinnin arvo on noin 200 miljoonaa euroa ja uuden yksikön vuosituotanto on noin 750 000 kuutiota mäntysahatavaraa. Rakennettava saha tulee olemaan teknologialtaan ja tehokkuudeltaan edelläkävijä maailmassa. Saha työllistää Suomessa suoraan noin 100 henkilöä ja koko suorassa arvoketjussa noin 500 henkilöä. Sahalaitoksen rakennusvaiheen työllisyysvaikutusten arvioidaan olevan noin 1 500 henkilötyövuotta. Vuotuinen Suomesta hankittavan tukin käyttö sahalla on noin 1,5 miljoonaa kuutiota. Uusi sahatavaratuotanto myydään pääasiassa Eurooppaan ja Aasiaan.
Tulevan sahan sijainti on logistisesti erinomainen, sillä se mahdollistaa tehokkaan integroinnin sellutehtaaseen ja sahatavaran sujuvan logistiikan asiakkaille Rauman sataman kautta. Integraatin synergioita yhdessä sellutehtaan kanssa hyödynnetään energiatuotannossa, sivuvirtojen hyödyntämisessä, logistiikassa ja palveluissa. Sahan ympäristövaikutukset minimoidaan, ja esimerkiksi melun hallinta on huomioitu suunnitteluvaiheesta alkaen niin rakentamisessa kuin laite- ja konevalinnoissakin.

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Yhtiö on maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja merkittävä toimija sahatavaran tuotannossa. Vuonna 2019 Metsä Fibren liikevaihto oli 2,2 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 1 300 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2019 oli 5,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä.  Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 103 000 suomalaista metsänomistajaa.

Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare