Metsä Fibre sijoittui jälleen parhaimmistoon EcoVadis 2022 -arvioinnissa

Metsä Fibre lehdistötiedote 16.8.2022

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on saanut jälleen EcoVadiksen korkeimman platinatason tunnustuksen tekemästään vastuullisuustyöstä. Saamillaan pisteillä 82/100 Metsä Fibre kuuluu parhaimman yhden prosentin joukkoon EcoVadiksen arvioimien sellu- paperi- ja kartonkivalmistajien luokassa.

EcoVadiksen arviointi keskittyy 21 tunnistettuun vastuullisuuden kriteeriin ympäristöasioiden, työelämän käytäntöjen, eettisten toimintatapojen ja kestävän hankinnan näkökulmista. Metsä Fibre arvioitiin erityisen korkealle (90/100 pistettä) ympäristöasioihin liittyen, ja yhtiö sai aiempia vuosia korkeammat arviot kaikista muista osioista.

“Metsä Fibrellä vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat keskeinen osa strategiaamme ja kaikkea toimintaamme. Olemme kaikki ylpeitä saamastamme EcoVadiksen korkeimman tason tunnustuksesta, joka tuli meille nyt jo neljättä kertaa peräkkäin. Erityisen iloisia olemme siitä, että onnistuimme parantamaan suoritustamme kautta linjan ja saamamme arvio parani edellisvuoden 75 pisteestä 82:een. Arvioinnissa saamamme palaute on erittäin arvokasta, ja hyödynnämme sitä yhtenä työkaluna toimintamme jatkuvassa parantamisessa”, sanoo Metsä Fibren toimitusjohtaja Ismo Nousiainen.

”Metsä Groupin strategiset kestävän kehityksen 2030 tavoitteet rakentavat tietä kohti ilmastoneutraalia yhteiskuntaa. Metsä Fibrellä on tärkeä rooli näiden tavoitteiden toteuttamisessa. Tavoitteenamme ovat muun muassa fossiilittomat tehtaat, sivuvirtojen 100-prosenttinen hyödyntäminen sekä täysin fossiilittomat raaka-aineet vuoteen 2030 mennessä. Kemiin rakennettava uusi biotuotetehdas ja Raumalla pian käynnistyvä maailman modernein saha tukevat osaltaan näiden tavoitteiden saavuttamista”, Nousiainen toteaa.

EcoVadiksen käyttämät menetelmät ja arviointikriteerit ovat kansainvälisten Corporate Social Responsibility (CSR) -standardien mukaisia. Niihin kuuluvat esimerkiksi Global Reporting Initiative (GRI), YK:n Global Compact -aloite ja ISO 26000.

Tiina Tassi, viestintäjohtaja, Metsä Fibre, puh. 040 833 4811

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 6 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 500 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on lähes 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Olemme maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja globaalisti merkittävä sahatavaran valmistaja. Laadukkaille tuotteillemme riittää kysyntää, sillä uusiutuva puu tarjoaa vastuullisen vaihtoehdon fossiilisille materiaaleille.

Vuonna 2021 liikevaihtomme oli noin 2,6 miljardia euroa, ja työllistämme noin 1 400 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.