Metsä Fibre teki logistiikkasopimuksia Kemin biotuotetehtaalle

Metsä Fibre lehdistötiedote 31.5.2021

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on tehnyt logistiikkasopimukset Kemiin rakenteilla olevalle biotuotetehtaalle Kemin Satama Oy:n ja Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:n kanssa.

”Toimiva vientilogistiikka on yksi keskeinen tekijä biotuotetehtaan tuotannossa. Nyt tehdyt sopimukset tarjoavat tehokkaat logistiset ratkaisut sellun kuljetukselle tehtaalta satamaan ja operoinnille Kemin satamassa. Kemin biotuotetehdas valmistaa vuosittain 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua, josta suurin osa toimitetaan vientiin”, kertoo hankinta- ja logistiikkajohtaja Jarmo Toikka Metsä Groupista.

Kemin biotuotetehtaan vienti keskitetään kokonaisuudessaan Kemin Ajoksen satamaan. Satamaan rakennetaan myös tehtaan 37 000 m2 tuotevarasto. Logistisissa ratkaisuissa on valituilta kumppaneilta edellytetty tehokkaita ja vähäpäästöisiä ratkaisuja.

”Kemin Satama Oy:n kannalta pitkäaikainen sopimus Metsä Groupin kanssa mahdollistaa Lapin ainoan yleissataman jatkuvan parantamisen myös tulevaisuudessa ja näiltä osin luo uskoa sekä toivoa koko maakunnan vienti- ja tuontiteollisuudelle. Olemme erittäin tyytyväisiä Metsä Groupin kanssa nyt tehtyyn yhteistyöhön sekä käytyihin sopimusneuvotteluihin ja uskomme yhteistyön voimaan myös tulevaisuudessa”, toteaa Kemin Satama Oy:n toimitusjohtaja Markku Rautio.

Kemin Satama Oy on perustettu vuonna 1869 ja toimii tuonti- ja vientisatamana tuottaen logistiikan palveluita yhdessä asiantuntevien operaattoreiden, huolintaliikkeiden ja muiden palveluyritysten kautta.

Kemin biotuotetehtaalla valmistettavan sellun turvallisesta kuljetuksesta biotuotetehtaalta maanteitse Ajoksen satamaan vastaa porilainen Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy.

”Metsä Group on ollut strategisesti merkittävä yhteistyökumppani koko yhtiömme olemassaolon ajan ja solmittu sopimus vahvistaa kumppanuuttamme entisestään. Olemme enemmän kuin innoissamme tästä mahdollisuudesta olla osaltamme mukana kehittämässä ympäristöystävällistä, modernia ja kilpailukykyistä logistiikkaa osana tätä merkittävää hanketta”, toteaa toimitusjohtaja Kati Huhtala Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:stä.

Metsä Groupin Kemin biotuotetehdasprojekti etenee suunnitellusti. Tehtaan rakennusvaiheen työllisyysvaikutukset ovat noin 10 000 henkilötyövuotta, josta yli puolet tehdään Kemissä. Rakennusvaiheen aikana työntekijöitä on kaikkiaan yhteensä noin 15 000 eri henkilöä. Investointi uuteen tehtaaseen turvaa Kemin nykyisen tehtaan 250 työpaikkaa tuleviksi vuosikymmeniksi. Suorassa arvoketjussaan Suomessa uusi biotuotetehdas työllistää yhteensä noin 2 500 henkilöä eli 1 500 henkilöä enemmän kuin nykyinen Kemin sellutehdas. Biotuotetehdasprojektin kotimaisuusasteen arvioidaan nousevan korkeaksi, noin 70 prosenttiin.

Metsä Groupin Kemin biotuotetehdas on Suomen metsäteollisuushistorian suurin investointi kotimaahan, 1,6 miljardia euroa. Täysin ilman fossiilisia polttoaineita toimiva biotuotetehdas käynnistetään vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä. Tehdas valmistaa sellun lisäksi myös muita biotuotteita, kuten mäntyöljyä, tärpättiä ja biosähköä.

Jarmo Toikka
hankinta- ja logistiikkajohtaja
jarmo.toikka@metsagroup.com

Anna-Liisa Pennanen
viestintäpäällikkö
anna-liisa.pennanen@metsagroup.com

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 5,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 200 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on noin 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Olemme maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja globaalisti merkittävä sahatavaran valmistaja. Laadukkaille tuotteillemme riittää kysyntää, sillä uusiutuva puu tarjoaa vastuullisen vaihtoehdon fossiilisille materiaaleille.

Vuonna 2020 liikevaihtomme oli noin 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 1 300 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.