Metsä Group on tehnyt sopimukset biotuotetehtaan vientisatamasta ja logistiikan kokonaisratkaisusta

Metsä Group lehdistötiedote 19.2.2016

Vuosaaren sataman rooli Äänekoskelle rakennettavan biotuotetehtaan vientisatamana on varmistunut. Metsä Group, Helsingin Satama ja Helsingin kaupunki ovat päässeet sopimukseen sataman käytöstä ja vuokra-alueesta, jolle rakennetaan noin 30 000 neliömetrin terminaalirakennus. Terminaali toimii biotuotetehtaan vientivarastona ja valmistuu ennen kuin tehdas käynnistyy vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä.

Vientilogistiikassa otetaan käyttöön uusi kokonaisratkaisu, jossa VR Transpoint vastaa sekä tuotteiden junakuljetuksista satamaan että satamatoiminnoista yhdessä Oy M. Rauanheimo Ab:n kanssa. Biotuotetehtaalla tuotettua sellua viedään Suomen ulkopuolelle vuositasolla noin 800 000 tonnia. Vienti kohdistuu pääasiassa Eurooppaan ja Aasiaan.

”Varmistamme tehdyillä ratkaisuilla sujuvan ja tehokkaan vientilogistiikan kotimaassa”, Metsä Groupin logistiikkajohtaja Jari Voutilainen sanoo.

Metsä Group rakentaa Äänekoskelle maailman ensimmäisen uuden sukupolven biotuotetehtaan, joka valmistuttuaan tuottaa sellua 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa sekä muita biotuotteita ja -energiaa.

METSÄ GROUP

Jari Voutilainen, SVP, Group Logistics, Metsä Group, puh. 040 707 9644

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Metsä Group on biotalouden edelläkävijä. Keskitymme pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, ensikuitukartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Korkealaatuisissa tuotteissamme yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2015 oli 5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 600 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 116 000 suomalaista metsänomistajaa.