Metsä Groupin Rauman sahahanke sai rakennusluvan

Metsä Fibre lehdistötiedote 15.11.2019

Metsä Groupiin kuuluvalla Metsä Fibrellä on käynnissä hankesuunnittelu mäntysahan rakentamisesta Rauman tehdasalueelle. Rauman kaupunki on myöntänyt rakennusluvan Metsä Fibrelle sahan rakentamiselle.

Rauman sahahankkeessa on käynnissä hankesuunnitteluvaihe, joka sisältää esisuunnittelun, ympäristölupaprosessin, aiesopimukset päälaitteista ja projektin investointiesityksen.

”Hankesuunnittelu etenee aikataulussaan. Rauman kaupunki myönsi rakennusluvan tällä viikolla ja sahan ympäristölupahakemus on käsittelyssä. Tarkoituksena on valmistella investointiesitys niin, että varsinainen investointipäätös olisi mahdollista tehdä vuoden 2020 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana”, kertoo projektijohtaja Harri Haapaniemi.

Sahalla on tarkoitus hyödyntää viimeisintä teknologiaa kaikissa vaiheissa. Konenäön hyödyntäminen sahaprosessin eri vaiheissa on merkittävä uudistus - vastaavaa teknologiaa ei vielä ole käytössä muualla sahateollisuudessa.

Harri Haapaniemi, projektijohtaja, puh. 050 0361 632

Metsä Groupin Rauman sahahanke
www.metsafibre.com

Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren Rauman sahalaitoksen rakennusvaiheen työllisyysvaikutus arvioidaan olevan noin 1 500 henkilötyövuotta. Se työllistäisi suoraan noin 100 henkilöä ja koko suorassa arvoketjussaan noin 500 henkilöä.

Nyt menneillään olevan sahan hankesuunnittelun tavoitteena on luoda edellytykset Rauman mäntysahan investointipäätökselle. Sahan arvioitu tuotanto olisi noin 750 000 kuutiometriä vuodessa, ja sen on tarkoitus olla modernein ja tehokkain laitos alallaan koko maailmassa. Sahalinjan uuden teknologian ja datan hyödyntämisen taso nostetaan selvästi nykyisiä sahalaitoksia korkeammalle. Investoinnin arvo olisi noin 200 miljoonaa euroa. Suomesta hankittavan tukin käyttö sahalla olisi noin 1,5 miljoonaa kuutiota vuodessa. Varsinainen investointipäätös sahan mahdollisesta rakentamisesta tehdään aikaisintaan alkuvuonna 2020.

Metsä Fibre
www.metsafibre.com

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Yhtiö on maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja merkittävä toimija sahatavaran tuotannossa. Vuonna 2018 Metsä Fibren liikevaihto oli 2,5 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 1 200 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.

Metsä Group
www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.
Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2018 oli 5,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä.  Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 103 000 suomalaista metsänomistajaa.
Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare