Seuraa suoraa lähetystä Kemin biotuotetehtaan valmistelevista töistä

Metsä Fibre lehdistötiedote 2.10.2020

Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren Kemin biotuotetehdasprojektin valmistelevien töiden etenemistä tehdasalueella voi nyt seurata web-kameroiden kautta. Kaksi jo nyt asennettua kameraa välittävät suoraa reaaliaikaista kuvaa ympäri vuorokauden ja löydät lähetyksen osoitteesta www.metsafibre.com/webkameratkemi. Kamerat sijaitsevat nykyisen tehtaan rakenteissa ja kuvaavat biotuotetehtaan valmistelevien töiden tämän hetkistä keskeistä aluetta.

- Haluamme avoimesti tarjota kaikille kiinnostuneille mahdollisuuden seurata reaaliaikaisesti nyt meneillään olevia valmistelevia töitä ja myöhemmin mahdollista tehtaan rakentamista, biotuotetehdasprojektin johtaja Jari-Pekka Johansson kertoo.

Kameroista nähdään valmistelevien töiden maanrakennustöitä ja muun muassa rakennusten purkamista. Kameroiden nyt osoittamaan kohtaan rakennettaisiin uuden biotuotetehtaan piippu, joka on ensimmäinen valmistuva rakennus. Samoin tehtaan ydin, soodakattila, rakentuisi kameroiden osoittamaan kohtaan. Tehtaan noin kaksi ja puoli vuotta kestävä rakentaminen alkaisi välittömästi investointipäätöksen jälkeen. Päätösvalmius 1,5 miljardin euron biotuotetehdasinvestoinnista arvioidaan saavutettavan aikaisintaan tänä syksynä 2020 ympäristöluvituksen valmistuessa.

Kemin biotuotetehdasprojekti etenee suunnitellusti, hankkeessa edistetään tällä hetkellä ympäristöluvituksen lisäksi muun muassa rahoitusneuvotteluja ja uuden tehtaan tarvitsemaa logistiikkaa. Toteutussuunnittelu käynnistettiin elokuun alussa 2020. Tämä tarkoittaa tehtaan tekniikan, rakentamisen, asennusten ja käyttöönoton yksityiskohtaista suunnittelua ja valmistautumista rakennusvaiheeseen. Suunnittelutyö tehdään yhdessä neljän jo nyt valitun päätoteutuskumppanin kanssa, jotka ovat Valmet, ABB, AFRY ja Fimpec. Toteutussuunnittelun organisaatiossa on työskennellyt elokuun alusta lähtien kaikkiaan yli 400 henkilöä. Biotuotetehtaan mahdollisen rakennusvaiheen työllisyysvaikutusten arvioidaan olevan lähes 10 000 henkilötyövuotta, josta yli puolet tehtäisiin Kemissä. Rakennusvaiheen aikana työntekijöitä arvioidaan kaikkiaan olevan yhteensä noin 15 000 eri henkilöä.

Biotuotetehdas ei käyttäisi lainkaan fossiilisia polttoaineita ja sen sähköomavaraisuus olisi 250 prosenttia. Tämä vahvistaisi entisestään Metsä Groupin merkittävää asemaa kotimaisiin uusiutuviin polttoaineisiin perustuvana sähköntuottajana.

Kemin biotuotetehdas valmistaisi vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä lukuisia muita biotuotteita. Investointi turvaisi nykyiset 250 työpaikkaa Kemin tehtaalla. Suorassa arvoketjussaan Suomessa biotuotetehdas työllistäisi yhteensä noin 2 500 henkilöä eli 1 500 henkilöä enemmän kuin nykyinen Kemin sellutehdas.

Jari-Pekka Johansson
projektijohtaja
jari-pekka.johansson@metsagroup.com

Anna-Liisa Pennanen
viestintäpäällikkö
anna-liisa.pennanen@metsagroup.com

www.metsafibre.com

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Yhtiö on maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja merkittävä toimija sahatavaran tuotannossa. Vuonna 2019 Metsä Fibren liikevaihto oli 2,2 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 1 300 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.

Metsä Group
www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2019 oli 5,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä.  Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 100 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia:
Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare