Metsä Group rakentaa virtuaalimetsää Tiedon kanssa

Metsä Group on hyödyntänyt aktiivisesti digitalisaatiota jo olemassa olevien ja uusien metsänomistajille tarkoitettujen palvelujen kehittämisessä. Nyt rakennamme virtuaalimetsädemoa, jotta voisimme tulevaisuudessa tehdä asiakkaamme kanssa virtuaalisen metsäkäynnin hänen omaan metsäänsä.

Metsä Group teki ensimmäisen sähköisen puukaupan ja myi metsänhoitopalveluja Metsäverkko-palvelussa jo kaksi vuotta sitten. Puoli vuotta aiemmin omistajajäsenet olivat saaneet mahdollisuuden hoitaa metsäasioitaan ajasta ja paikasta riippumatta Metsäverkon mobiilisovelluksen avulla. Metsä Groupin huhti–toukokuun puukaupoista jo yli 30 prosenttia tehtiin sähköisesti ja metsänhoitopalveluista verkossa myytiin lähes 40 prosenttia. Palvelujen ennakkoluuloton kehittäminen jatkuu vahvana.

Lehdistötiedote 26.6.2017

”Parhaillaan työstämme Tieto Oyj:n ja start up -yritys CTRL Realityn kanssa  virtuaalimetsädemoa, joka valmistuu syksyyn mennessä”, Metsä Groupin jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen sanoo. ”Tämän jälkeen pidemmän aikavälin tavoitteena on luoda yhdessä menetelmä, jolla virtuaalimetsä voidaan saada aikaan eri datalähteiden tietoihin perustuen mistä tahansa metsästä.”

Virtuaalinen metsäsuunnitelma pian mahdollinen

Jumppanen visioi, että myös virtuaalinen metsäsuunnitelma on jo lähivuosina mahdollinen – alan teknologian ja laitteiden kehitys on todella nopeaa. Sitä ennen Metsä Group testaa jo tänä kesänä kolmen start up -yrityksen kanssa droneja eli kauko-ohjattavia nelikoptereita ja kiinteäsiipistä lennokkia tiedonkeruussa kehittääkseen uusia menetelmiä metsäsuunnitelmien laadintaan.

”Olemme kehittäneet erilaisia drone-menetelmiä talvesta 2016 lähtien ja saaneet niistä hyviä testituloksia. Nyt testaamme menetelmiä, joilla saamme metsästä nykyistä huomattavasti tarkempaa ja monipuolisempaa tietoa. Uskomme löytäneemme menetelmän, jolla pääsemme kiinni yksittäiseen puuhun liittyvään tietoon – aina puulajin määrittämiseen saakka. Lisäksi meillä on mahdollisuus kerätä samalla tietoa metsän terveydentilasta ja havaita esimerkiksi kaarnakuoriaistuhot ennen kuin ihmissilmä pystyy ne näkemään”, Jumppanen kertoo.

”Tulevaisuudessa voimme hyödyntää virtuaalista metsäsuunnitelmaa metsänomistajan tavatessamme, ja tehdä yhdessä vaikka virtuaalinen metsäkäynti hänen omaan metsäänsä. Virtuaalimetsässä voimme näyttää, mitkä hakkuut ja metsänhoitotyöt metsässä ovat ajankohtaisia sekä antaa arviot toimenpiteiden tuloista ja menoista. Virtuaalitodellisuudessa voidaan näyttää sekin, miltä metsä töiden jälkeen näyttäisi.”

Juha Jumppanen, jäsenpalvelujohtaja, p. 050 384 4808
Krista Kimmo, viestintäpäällikkö, p. 050 526 4911

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja ruoanlaittopapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2016 oli 4,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 104 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare