Metsä Group testaa droneja metsäsuunnitelmien teossa

Dronen eli nelikopterin avulla saadaan tarkempaa metsävaratietoa ja kirjanpainajatuhot selville ennen kuin ne näkyvät ihmissilmään. Uudet menetelmät voivat mullistaa metsäsuunnittelun, sanoo jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen.

Lehdistötiedote 24.5.2017

Metsä Group testaa tulevana kesänä kolmea uudenlaista metsänmittausmenetelmää. Menetelmissä  hyödynnetään droneja eli kauko-ohjattavia nelikoptereita sekä kiinteäsiipistä lennokkia. Tavoitteena on kehittää uusia menetelmiä muun muassa metsäsuunnitelmien tekoon.

”Saamme testattavilla menetelmillä metsistä tarkempaa tietoa, kuin mitä esimerkiksi Metsään.fi:ssä on. Uskomme löytäneemme menetelmän, jolla pääsemme kiinni yksittäiseen puuhun liittyvään tarkkaan tietoon – puulajin määrittämiseen saakka”, jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen kertoo.

Yhdellä lennolla 50–500 hehtaarin tila

Metsävarojen mittaukseen testataan kahta menetelmää. MosaicMill-yhtiön kanssa kehitetään menetelmää, jossa dronella lennetään metsätila läpi ja mitataan puut digitaalisen kuvatulkinnan avulla. Tulevaisuudessa mitattu data lähtisi pilvipalvelussa sijaitsevaan ohjemaan, joka tuottaa valmiin metsäsuunnitelman. Yhdellä lennolla voidaan mitata 50-100 hehtaarin tila. Nelikoptereiden akut kehittyvät kuitenkin jatkuvasti, joten tulevaisuudessa lentoajat ovat nykyistä pidempiä.

”Toisen yrityksen kanssa testataan samaa asiaa, mutta kiinteäsiipisellä dronella eli lennokilla. Sen lentoaika on pidempi, ja kerralla voidaan mitata noin 500 ha tila”, Jumppanen kertoo. Tässä menetelmässä metsä mitataan laserkeilaimella. Menetelmää testataan yhdessä Finsilva Oyj:n kanssa.

Uhkaavat kirjanpainajatuhot etukäteen selville

Metsä Group testaa Tieto Oyj:n kanssa menetelmää, jolla voidaan havaita kuusen kaarnakuoriaistuhot aiemmin kuin ihmissilmällä. Droneen sijoitettu laitteisto havaitsee puut, joiden nestekierto on häiriintynyt. Tulevaisuudessa tavoitteena on hakata vaurioituneet puu ennen kuin tukkiosa menee pilalle ja muuttuu vähempiarvoiseksi kuitupuuksi.

”Olemme kehittäneet erilaisia drone-menetelmiä talvesta 2016. Aiemmat testitulokset ovat olleet hyviä ja nyt on jatkokehityksen aika”, Jumppanen sanoo. Hän uskoo, että uusien menetelmien avulla voidaan mullistaa koko prosessi, joilla metsäsuunnitelmia tehdään.

”Uusien menetelmien avulla metsäsuunnitelmien teon kustannukset laskevat tulevaisuudessa ja metsätilan tiedot ovat aiempaa tarkemmat. Tulevaisuudessa metsätilaa ostettaessa siitä voi olla drone-video saatavilla. Jatkossa mahdolliseksi tulevat myös 3D- eli virtuaalimetsäsuunnitelmat.”

Juha Jumppanen, jäsenpalvelujohtaja, p. 050 384 4808
Krista Kimmo, viestintäpäällikkö, p. 050 526 4911

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja ruoanlaittopapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2016 oli 4,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 104 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare