Metsä Groupin ja Tiedon virtuaalimetsää on testannut jo liki 2000 metsänomistajaa

Metsä Groupin lehdistötiedote 12.4.2018

Metsä Groupin, Tiedon ja CTRL Realityn yhdessä kehittämä virtuaalimetsä toimii kaikilla VR-laitteilla ja sillä voi esimerkiksi simuloida eri metsänhoitomenetelmiä sekä niiden vaikutusta tuloihin ja maisemaan. Ratkaisu voi korvata metsässä käynnin ja sen avulla metsänomistajalle voidaan havainnollistaa esimerkiksi metsänhoitotoimenpiteiden vaikutukset.

”Metsä Group sai oman alansa digiedelläkävijänä ensimmäisen version virtuaalimetsästä valmiiksi syksyllä 2017. Versiota on testattu metsänomistajien kanssa siitä saakka, ja palautteen perusteella kehitämme lopullista versiota, joka valmistuu syksyllä 2018. Esittelimme virtuaalimetsää Tiedon kanssa Slush-tapahtumassa marraskuussa 2017 ja saimme siellä paljon positiivista palautetta digialan ammattilaisilta”, kertoo Metsä Groupin jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen.

”Virtuaalimetsä-palvelu on osa Tiedon Digital Forest Twin –konseptia ja Tieto voi tarjota virtuaalimetsää myös muille metsäalan toimijoille globaalisti. Lisäksi Tieto yhdistää palvelunsa kautta alalla toimivien yritysten ja kumppaniensa erityisosaamista useita toimijoita palvelevaksi ekosysteemiksi. Palvelu on jo herättänyt paljon mielenkiintoa myös Suomen ulkopuolella, muissa metsäalan toimijoissa”, sanoo Tiedon Wood and Fibre liiketoiminnan johtaja Jaakko Kuusisaari.

Virtuaalimetsä on aito virtuaalikokemus, joka toimii kaikilla VR-laseilla ja myös mobiilisti sekä verkkoselaimessa. Palvelussa voi liikkua kuviolta toisella ja siellä voi näyttää, mitkä hakkuut ja metsänhoitotyöt metsässä ovat ajankohtaisia sekä katsoa arvioita toimenpiteiden tuloista ja menoista. Virtuaalimetsässä voi myös tarkastella yksittäisen puun ominaisuuksia kuten tilavuutta ja arvoa. Virtuaalitodellisuudessa voidaan näyttää sekin, miltä metsä toimenpiteiden jälkeen näyttäisi ja katsella maastosta otettuja 360-asteisia kuvia. Virtuaalimetsän käyttäminen edellyttää kirjautumista Metsäverkkoon, joka on Metsä Groupin sähköinen asiointikanava puukauppaan ja metsäomaisuuden hallintaan.

Ratkaisun teknisestä toteutuksesta vastaavan CTRL Realityn perustajaosakas Kaapo Seppälä kuvailee virtuaalimetsää uudeksi tavaksi tehdä puukauppaa: ”Virtuaalimetsä mahdollistaa omien palstojen tarkastelun myös kaupungissa olevalle metsänomistajalle ja poistaa esteitä metsänhoidolle ja puun myymiselle havainnollistamalla metsätöiden vaikutusta.”

Digital Forest Twin on tarkka digitaalinen jäljennös rajatusta metsäalueesta. Sen avulla voidaan esimerkiksi laskea metsän arvo, laatia metsänhoitosuunnitelma, käydä puukauppaa sekä suunnitella ja mallintaa puun ostoon, korjaamiseen ja kuljetukseen liittyviä toimintoja.

Katso virtuaalimetsän esittelyvideo youtube-kanavaltamme.

Juha Jumppanen, jäsenpalvelujohtaja, Metsä Group, p. +358 (0) 50 384 4808
Jaakko Kuusisaari, johtaja, Wood and Fibre Solutions, Tieto, p. +358 (0)40 501 5197
Kaapo Seppälä, Sales Lead, CTRL Reality Oy, p. +358 (0)40 744 4182
Krista Kimmo, viestintäpäällikkö, Metsä Group, p. +358 (0)50 526 4911

Metsä Group, puunhankinta ja metsäpalvelut www.metsaforest.com

Metsä Forest on markkinajohtaja puukaupassa ja metsäenergiassa Suomessa. Se vastaa Metsä Groupin puunhankinnasta ja tarjoaa emoyhtiö Metsäliitto Osuuskunnan omistajajäsenille kattavat puukaupan sekä metsän- ja luonnonhoidon palvelut. Metsäliitto Osuuskuntaan kuuluu noin 104 000 metsänomistajaa, jotka omistavat yhteensä lähes puolet Suomen yksityismetsistä. Metsä Forestin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa, ja se työllistää noin 850 henkilöä.

Tieto www.tieto.fi

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet.

CTRL Reality www.ctrlreality.fi

CTRL Reality on erikoistunut tuottamaan lisätyn- ja virtuaalisen todellisuuden kokemuksia. Uusia teknologioita hyödyntäen parannamme tuottavuutta luomalla laajennetun todellisuuden applikaatioita Android ja iOS laitteille sekä uusimmille VR- ja AR-laseille.