Metsä Groupin taimiralli käynnistyi

Metsä Group lehdistötiedote 13.5.2015

Metsäpuiden taimien istutus on Etelä-Suomessa kovassa vauhdissa. Metsä Group toimittaa tänä vuonna metsänomistajille ennätysmäärän metsäpuiden taimia. ”Kaikki lähes 30 miljoonaa tainta tulevat kotimaisilta taimitarhoilta”, kertoo resurssipäällikkö Esa Poikelispää.

Metsä Groupin toimittamat taimet ovat kotimaisia puulajeja. Käyttämällä kotimaisia puulajeja turvataan suomalaisen metsäluonnon säilyminen. Kaikkien taimien alkuperä myös tunnetaan tarkasti. Istutettava puulaji valitaan Suomessa kasvupaikan perusteella. Valtaosa taimista on kuusia, mutta mäntyä ja koivua istutetaan myös.

Metsä Group istuttaa puolet toimittamistaan taimista, puolet istuttaa metsänomistaja itse.

Laki edellyttää, että kaadetun metsän tilalle perustetaan uusi.  ”Me haluamme tehdä uuden puusukupolven perustamisen metsänomistajalla helpoksi ja varmaksi. Ostamalla Taimiturva-palvelumme metsänomistaja voi varmistaa, että viiden-kymmenen vuoden kuluttua hakkuusta alueella kasvaa varmasti suositusten mukainen, tiheä taimikko”, jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen sanoo.

Kun maanmuokkaus ja istutus tehdään nopeasti hakkuun jälkeen, uusi puusukupolvi lähtee kasvuun parhaimmissa mahdollisissa olosuhteissa. Tämä parantaa myös metsän tuottoa omistajalleen.

Kaikkiaan Suomen metsiin istutetaan tänäkin vuonna noin 150 miljoonaa metsäpuun tainta, niistä yksityismetsiin noin 100 miljoonaa. Jokaisen uudistushakkuussa kaadetun puun tilalle istutetaan keskimäärin neljä tainta.

Keväinen taimiralli sujuu vauhdikkaasti ja keväällä istutettavat taimet on jo käytännössä myyty loppuun. ”Taimia voi aivan yhtä hyvin istuttaa syksyllä, jolloin maaperässä on runsaasti niille tärkeää vettä. Taimia ehtii hyvin tilata syksyn istutuksiin eivätkä syksyllä istutettavat taimet lopu kesken”, Poikelispää lupaa.

Juha Jumppanen, jäsenpalvelujohtaja, Metsä Group, puh. 050 3844 808
Krista Kimmo, viestintäpäällikkö, Metsä Group, puh. 050 526 4911

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoinen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, ensikuitukartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2014 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 10 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 122 000 suomalaista metsänomistajaa