Puukauppaa vaikka lounastauolla

Metsä Group aloitti sähköisen asioinnin omistajajäsenten kanssa kesän alussa. Arja Suikkala oli ensimmäisten joukossa, kun hän kesäkuussa hyväksyi Metsäverkossa metsäasiantuntija Piia Pohjolan tekemän puukauppatarjouksen.

”Olin heti valmis tekemään kaupat verkossa, kun Piia sitä minulle ehdotti. Miksi olisin valinnut puukauppapapereiden postittelun kirjeitse, kun minulla oli mahdollisuus hoitaa asia saman tien”, Arja Suikkala sanoo. ”Tilasin samassa yhteydessä myös maanmuokkaus- ja istutustyötä.”

Puukaupan teko ja metsäpalvelujen osto onnistuu nyt Metsä Groupin kanssa ajasta ja paikasta riippumatta, kunhan omistajajäsenellä on käytössä Metsäverkko-internetpalvelu. Jotta palvelun saa käyttöön, henkilö- ja jäsentietojen pitää olla ajan tasalla. Metsäverkosta saa suurimman mahdollisen hyödyn, jos jäsenen metsäsuunnitelma tai metsävaratiedot on viety palveluun.

Tuusulalainen Suikkala työskentelee terveydenhuollon opettajana Diakonia-ammattikorkeakoulussa Helsingissä. Hänen metsänsä sijaitsevat Miehikkälässä Kaakkois-Suomessa.

”Perin veljeni metsät kolme vuotta sitten. Minusta tuli Metsä Groupin asiakas, kun selvittelin veljeni jäsenyysasioita Espoon palvelutoimistossa. Sen jälkeen Pohjolan Piia on pitänyt hyvää huolta metsistäni”, metsäomaisuuden hoitosopimuksen Metsä Groupin kanssa tehnyt Suikkala kertoo.

Suikkalan perintömetsä oli vanhaa ja melko hoitamatonta. ”Onneksi veljeni oli teettänyt vuonna 2011 metsäsuunnitelman, jonka siirrätin saman tien Metsäverkkoon.  Pankkitunnusten käyttö palveluun pääsemiseksi on hyvä uudistus, sillä erilaisia salasanoja on aivan riittävästi muistettavana.”

Etämetsänomistajalle verraton apu

”Metsäverkko on oivallinen palvelu, kun sinne voi kirjata kaikki toimenpiteet, joita metsässäni tehdään. Näen sieltä myös puukaupoista saamani tulot ja hoitotöiden kustannukset. Ne, samoin kuin kaikki jäsenyyteen liittyvät asiat, pysyvät Metsäverkossa varmassa tallessa – ja yhdessä paikassa. Myös verotyökalu on erittäin hyödyllinen. Sen avulla metsäveroilmoituksen laadinta ja verkossa verottajalle lähettäminen onnistuvat kätevästi.”

Etämetsänomistajalle Metsäverkko on Suikkalan mukaan erityisen hyvä palvelu. ”Metsäasioiden käsittely sujuu kätevästi puhelimitse, kun minulla ja Piialla on samat näkymät esimerkiksi kuvioista tietokoneilla edessämme.”

”Sähköisissä palveluissa hyvä käytettävyys on ehkä kaikkein tärkein asia. Palvelun pitää olla sellainen, ettei asioiden etsimiseen kulu liikaa aikaa. Mielestäni Metsäverkko on viimeisimpien uudistusten jälkeen selkeä ja helppokäyttöinen.”