Vaalikone auttaa valinnassa myös Metsäliitto Osuuskunnan vaalissa

Metsä Groupin lehdistötiedote 20.3.2019

Äänestys Metsäliitto Osuuskunnan edustajistovaalissa on alkanut. Edustajistopaikkaa tavoittelee 439 henkilöä ja ensimmäistä kertaa sopivan edustajan valinnassa auttaa vaalikone. Äänestää voi sekä postitse että sähköisesti.

Metsäliitto Osuuskunta on Metsä Groupin emoyritys. Korkeinta omistajien päätäntävaltaa Metsä Groupissa käyttää Metsäliitto Osuuskunnan edustajisto,  johon valitaan keväällä käytävissä vaaleissa 52 edustajaa. Äänestysaika on 20.3.-12.4.2019

”Kunkin piirin ehdokkaat eivät kaikki välttämättä ole jäsenille tuttuja ja äänestyspäätös ei siksi ole helppo. Vaalikoneisiin on totuttu valtiollisista vaaleista ja uskomme, että vastaukset auttavat löytämään omia näkemyksiä vastaavan ehdokkaan”, sanoo vaalilautakunnan puheenjohtaja Ahti Siponen.

Vaalikoneessa ehdokkaat vastaavat esimerkiksi jäsenetuihin, hakkuumääriin ja -menetelmiin sekä metsänomistajan tarvitsemiin palveluihin liittyviin kysymyksiin.

Siponen on iloinen siitä, että ehdolla on monipuolisesti jäsenkuntaa edustavia henkilöitä. ”Ehdokasmäärä on sama kuin viime vaaleissa, heillä on monipuolinen koulutustausta ja esimerkiksi naisten osuus on hieman kasvanut edellisistä vaaleista.”

Siponen kannustaa kaikkia jäseniä käyttämään äänioikeuttaan. ”Edustajistossa päätetään esimerkiksi voitonjaosta jäsenille. Se on kymmenien miljoonien eurojen arvoinen päätös. Edustajistossa kasvetaan myös muihin vaativiin hallintotehtäviin.”

Metsäliitto Osuuskunnan vaalissa voi äänestään joko postitse tai sähköisesti metsavaalit.fi-verkkosivustolla. Sähköistä äänestystä käytetään edustajistovaalissa nyt toista kertaa. Postitse annettujen äänten on oltava perillä vaalilautakunnalla 12.4. klo 16:00 mennessä. Sähköinen äänestäminen päättyy kyseisenä päivänä klo 23:59.

Metsäliitto Osuuskuntaan kuuluu noin 103 000 metsänomistajaa. He omistavat puolet suomalaisista yksityismetsistä. Metsä Group on kansainvälisesti toimiva suomalainen metsäteollisuuskonserni.

Edustajistovaalit lyhyesti

• Ehdokkaaksi voi asettua, jos on ollut Metsäliitto Osuuskunnan jäsen 31.12.2018

• Vaaleissa valitaan edustajistoon 52 jäsentä 15 vaalipiiristä

• Äänestys 20.3.-12.4. joko postitse tai sähköisesti

• Tulos vahvistetaan 1.6.2019 mennessä

• Uusi edustajisto aloittaa 1.7.2019

Lisätietoja: www.metsavaalit.fi

Yhteydenottopyynnöt:
Viestintäpäällikkö Krista Kimmo, Metsä Group, p. 050 526 4911

Metsä Forest
www.metsaforest.com

Metsä Forest on markkinajohtaja puukaupassa ja metsäenergiassa Suomessa. Se vastaa Metsä Groupin puunhankinnasta ja tarjoaa emoyhtiö Metsäliitto Osuuskunnan omistajajäsenille kattavat puukaupan sekä metsän- ja luonnonhoidon palvelut. Metsäliitto Osuuskuntaan kuuluu noin 103 000 metsänomistajaa, jotka omistavat yhteensä noin puolet Suomen yksityismetsistä.

Metsä Forestin liikevaihto vuonna 2018 oli 2,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 840 henkilöä.