Äänekosken tehdas Metsä-Botnian turvallisin yksikkö vuonna 2011

Äänekosken tehdas on valittu Metsä-Botnian vuoden 2011 turvallisimmaksi yksiköksi neljän sellutehtaan ja Venäjällä sijaitsevan sahan joukosta. Tehtaan työturvallisuuden taso on parantunut merkittävästi viime vuosina. Vuonna 2011 Äänekosken tehtaalla tapahtui kaksi poissaoloon johtanutta tapaturmaa, toinen omalle henkilöstölle ja toinen palvelutoimittajalle. Ennakoivan turvallisuustyön toteuma Äänekoskella on ylittänyt asetetut tavoitteet.

"Äänekosken tehtaan henkilöstö ja palvelutoimittajat ovat työllään osoittaneet, että hyvällä turvallisuusjohtamisella ja ennakoivalla turvallisuustyöllä turvallisuustasoa voidaan merkittävästi parantaa nopeallakin aikataululla. Koko organisaatio on sitoutunut tavoitteisiin ja osoittanut vahvaa toteutuskykyä", sanoo Metsä-Botnian tuotantojohtaja Ismo Nousiainen.

Tunnustus jaettiin kuudennen kerran Metsä-Botniassa. Viime vuonna palkinnon sai Rauman sellutehdas.

Metsä-Botnian tavoitteena on toimia ilman tapaturmia. Yhtiö on laatinut turvallisuusjohtamisen periaatteet, joiden mukaisesti jokaiselle tehtaalle on määritetty ennakoivan työturvallisuustyön tavoitteet ja mittarit.  Nolla työtapaturmaa -tason saavuttaminen edellyttää koko henkilöstöltä ja palvelutoimittajilta entistäkin vahvempaa sitoutumista turvallisuuteen.

Metsä-Botnia on työturvallisuuden edelläkävijä metsäteollisuudessa, sillä sen tapaturmataajuus on metsäteollisuuden pienin Suomessa. Yrityksen tapaturmataajuus on laskenut neljän vuoden aikana neljäsosaan lähtötasosta, vuonna 2011 tapaturmataajuus oli 6,6 kappaletta miljoonaa työtuntia kohden.

Metsä-Botnian Äänekosken tehdas valmistaa valkaistua havu- ja lehtipuusellua painopaperin ja kartongin valmistukseen. Tehtaan tuotantokapasiteetti on 510 000 tonnia vuodessa ja se työllistää noin 160 henkilöä. Metsä-Botnia on osa Metsäliitto-konsernia.