Arkkitehdit arvostavat puutuotteiden keveyttä, lujuutta ja loputtomia mahdollisuuksia

Arkkitehtien näkökulmasta puun tärkeimmät ominaisuudet ovat keveys, lujuus ja esteettisyys. Kerto® LVL ja muut puutuotteet inspiroivat monikäyttöisyydellään. Puulla on rakennusmateriaalina todettu olevan myös terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Puun luontaiset ominaisuudet, etenkin keveys ja lujuus, ovat tärkeitä nykypäivän kaupunkirakentamisessa. Puu on materiaalina taloudellinen, rakenteellisesti tehokas ja visuaalisesti houkutteleva.

”Puu on kevyttä ja lujaa komposiittirakenteensa ansiosta. Insinööripuutuotteissa on täsmälleen samat ominaisuudet. Puupalkkien lujuus vetää vertoja betonille ja teräkselle”, sanoo arkkitehti ja Aalto-yliopiston tutkija Matti Kuittinen.

Puun keveys mahdollistaa pitkät jännevälit rakentamisessa

Keveyden lisäksi suunnittelijat arvostavat puumateriaalien monikäyttöisyyttä. Puun käyttö myös nopeuttaa rakentamista. Ranskassa sijaitsevan Clamart-urheilukeskuksen arkkitehdit käyttivät pitkissä kaarevissa palkeissa Kerto LVL:ää liimapuun¹ sijasta.

”Kohteen monimutkainen geometria kaksoiskaarineen ja pitkine jänneväleineen asetti meille kiinnostavia teknisiä haasteita. Kerto LVL mahdollisti pitkät jännevälit ja näyttävät kaaret, joista urheilukeskus on nyt tunnettu. Insinööripuutuotteesta rakennettu runko osoittautui paitsi rakenteellisesti tehokkaaksi ja visuaalisesti houkuttelevaksi myös taloudelliseksi ratkaisuksi”, kertoo arkkitehti ja projektipäällikkö Gaétan Morales Gaëtan Le Penhuel -arkkitehtitoimistosta.

Clamart-urheilukeskuksessa käytettiin teknistä ratkaisua, jossa jatkuva rakenne yhdistää julkisivun ja katon. Puurakenteen optimointiin ja pitkiin jänneväleihin perustuva ratkaisu on esimerkki poikkeuksellisesta arkkitehtuurisesta vapaudesta.

Puurakentamisella pehmeyttä ja luonnollisuutta kaupunkikuvaan

Puu on luonnonmateriaali, jonka esteettiset ominaisuudet ja tuntu luovat ilmapiirin, josta rakennuksen käyttäjät nauttivat. Puurakentamisella on todettu olevan myös terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Useat tutkimukset² tukevat puumateriaalien käytön lisäämistä sairaaloissa ja muissa terveydenhuollon tiloissa. Puumateriaalilla on havaittu olevan yhteys parantuneisiin hoitotuloksiin; esimerkiksi potilaiden toipumisajan lyhenemiseen ja kivuntunteen lieventymiseen. Toisin kuin muita luonnonmateriaaleja, puuta voidaan käyttää sekä mekaanisesti rakenteissa, mutta monipuolisesti myös sisustuksessa, huonekaluissa sekä jättämällä rakenteita näkyviin.

”Teknisesti huipputasoisten, resurssitehokkaiden puuelementtien käyttö on yhä tärkeämpää tulevaisuudessa. Ne tuovat monipuolisuutta ja esteettisyyttä arkkitehtuuriin ja parantavat myös osaltaan elämisen laatua”, Kuittinen toteaa.

Lue lisää puun arkkitehtonisista ominaisuuksista.

Tämä artikkeli on osa Kerto LVL:ää esittelevää Fast, Light, Green -sarjaa.

Kuvat: https://databank.metsagroup.com/l/mk7j8Rwj-SBz

Viitteet:

¹Metsä Wood, Clamart-urheilukeskus

²S. Augustin and D. Fell, “Wood as a restorative material in healthcare environments”, FP Innovations, 2015, https://fpinnovations.ca/media/publications/documents/health-report.pdf

Viivi Kylämä, markkinointipäällikkö, Metsä Wood, puh. 040 820 9850
viivi.kylama@metsagroup.com.

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita rakennus-, teollisuus- ja jakeluasiakkaiden tarpeisiin. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2017 oli 0,5 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 1 400 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.