DB Schenker toteuttaa maaliikennekeskuksensa Metsä Woodin puuratkaisuin

Metsä Wood lehdistötiedote 8.5.2013

Metsä Wood toimittaa puurakenteet kuljetus- ja logistiikkayhtiö DB Schenkerin uuteen maaliikennekeskukseen Vantaan Viinikkalassa. Metsä Woodin toimitukset käsittävät terminaalin laajennusosan rungon, katon ja ulkoseinät asennettuina. Noin 12 000 neliömetrin suuruisen laajennusosan rakentaminen alkaa toukokuussa 2013. Kokonaisuudessaan maaliikennekeskukseen rakennetaan 31 800 neliömetrin terminaalitilat.

”Valitsimme Metsä Woodin, koska toimituksen kustannustehokkuus, aikataulut ja ympäristöarvot vastasivat tarpeitamme”, kiinteistöjohtaja Marco Furu DB Schenkeriltä sanoo. ”Toimintaamme ohjaavat emoyhtiömme Deutsche Bahn -konsernin ympäristötavoitteet, ja kestävästi rakennetut ja ylläpidetyt kiinteistöt ovat yksi osa näiden tavoitteiden saavuttamista. Metsä Woodin puurakenteiden erittäin alhainen hiilijalanjälki verrattuna kilpaileviin materiaaleihin oli meille tärkeä kriteeri.”

Metsä Woodin ratkaisujen keskeisiä ominaisuuksia ovat rakentamisen nopeus, keveys ja kestävyys. ”Metsä Woodin pitkälle esivalmistetulla rungolla ja Kerto-Ripa-kattoelementeillä saadaan nopeasti asennettua suurikin teollisuusrakennus, ja sisäpuoliset työt voidaan käynnistää tehokkaasti. Tämä lyhentää rakentamisen kokonaisaikaa”, johtaja Ari Tiukkanen Metsä Woodilta kertoo.

DB Schenkerin maaliikennekeskus rakennetaan rakennusten ympäristövaikutuksia kuvaavan Building Research Establishment’s Environmental Assessment Method (BREEAM) -sertifioinnin mukaisesti. Sertifiointi kiinnittää huomiota esimerkiksi johtamiseen, energian- ja vedenkulutukseen, käytettyihin materiaaleihin, maankäyttöön ja liikenteeseen. DB Schenkerin liikevaihto vuonna 2012 oli noin 20,3 miljardia euroa. DB Schenker kuuluu Deutsche Bahn -konserniin, jolla on toimintaa 130 maassa ja 293 000 työntekijää.

Ari Tiukkanen, johtaja, Rakentaminen ja teollisuustuotteet, Metsä Wood, puh. 050 598 7293
Olga van Iterson, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Metsä Wood, puh. 050 325 2376

Kuvat Metsä Groupin datapankissa:

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoismainen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, pakkauskartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2012 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 11 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyhtiö on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistavat noin 125 000 suomalaista metsänomistajaa.

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ekotehokkaita puupohjaisia ratkaisuja teollisen rakentamisen, teollisuusasiakkaiden sekä kodin ja asumisen tarpeisiin. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoismaisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2012 oli 904 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 2 700 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.