Ensi kesän lannoitustilaukset kannattaa tehdä 25.4. mennessä

Metsä Group on laajentanut lannoituspalveluaan, jolla edistetään omistajajäsenten metsien kasvua ja terveyttä. Tarjolla on kiinteähintaista kasvatus- ja terveyslannoitusta laadukkaasti toteutettuna mahdollisimman kattavasti koko maassa.

Terveyslannoituksessa korjataan kasvupaikan ravinne-epätasapainoa, ja kasvatuslannoituksessa lisätään ravinteita. Metsälannoitus on erittäin kannattava investointi, sillä se voi tuoda metsänomistajalle 10–20 prosentin sijoitetun pääoman tuoton.

”Olemme sopineet yhteistyöstä kahden keskeisen alan toimijan kanssa. Yara Suomi toimittaa jatkossa suoraan meille kotimaassa valmistetut, korkealaatuiset suomalaisiin metsiin kehitetyt lannoitteet. ForestVital Oy vastaa lannoitteiden levityksestä yhteistyökumppaniketjunsa kanssa”, jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen kertoo.

Metsäasiantuntijamme neuvovat metsänomistajia lannoitusasioissa. ”Lannoittaminen on syytä ottaa keskusteluun aina kun sovitaan harvennushakkuista, tarjolla on sekä perinteistä metsälannoitusta että tuhkalannoitusta. Omistajajäsenet voivat käyttää puukaupoista kertyneitä bonuksia lannoituksen maksuun.”

Tuottavin metsäinvestointi

Yara Suomen markkinointipäällikkö Petri Kortejärvi on tyytyväinen, kun Metsä Group nostaa lannoituksen yhä selkeämmin palvelukonseptiinsa. ”Isona toimijana Metsä Group pystyy omistajajäsentensä metsän kannattavuutta vaaliessaan toteuttamaan lannoitushankkeita tehokkaasti.”

”Metsänomistajia on hyvä kannustaa tekemään kaikkein tuottavin metsäinvestointi, sillä lisäravinteet kasvattavat metsän tuottoa ja parantavat siten metsätalouden kannattavuutta. Jo yksi lannoituskerta voi nostaa metsästä saatavia tuloja jopa 1000 euroa hehtaarilta”, Kortejärvi tietää.

Metsänomistajalle tarkka raportti

Ähtäriläinen ForestVital on harjoittanut metsälannoituspalvelua vuodesta 2008 lähtien. mukaan. ”Tavoittelemme kaikessa toiminnassamme hyvää laatua. Laajan yhteistyöverkoston kautta voimme tarjota palvelut oikea-aikaisesti koko maassa. Metsä Groupin kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo tähänkin saakka sekä maa- että lentolevityksen osalta”, toimitusjohtaja Petri Jykylä kertoo.

Lannoitustoiminnan laatua ja luotettavuutta seurataan Jykylän mukaan tiukasti. ”Seuraamme jokaisen lannoitusyksikön, oli se sitten maalevityskone tai helikopteri, levityksen tasaisuustuloksia. Raportoimme Metsä Groupille jokaisesta työmaasta ajankohdan lisäksi työn tekijän, mitä lannoitetta levitettiin ja paljonko sitä käytettiin hehtaaria kohden. Lisäksi toimitamme sanallisen raportin työn sujumisesta ja liitteenä kuviokartan, jossa näkyy levityksen gps-jälki työmaan karttaan piirrettynä.”

Lannoituksessa otetaan jo suunnitteluvaiheessa tarkasti huomioon myös sen mahdolliset ympäristövaikutukset. Kohdevalinnan pitää olla oikea ja lannoitteiden pääsy vesistöjen ohella pienvesiin ja metsäojiin vältetään riittävin varoaluein.

Tarkemmat tiedot saat omalta metsäasiantuntijaltasi

Videolinkkejä:
Lannoitus helikopterilla