Finnforest Kerto Habitare-suunnittelukilpailussa

Habitare-messujen yhteydessä järjestetään kymmenettä kertaa suunnittelukilpailu, jonka tehtävänä on hahmotella kokonaismielikuva ulkokäymälästä ja sen esinemaailmasta. Kilpailun finalistien joukossa on Aalto-yliopiston arkkitehtiylioppilas Ilari Airikkalan suunnittelema HuHuussi, jonka materaalina on Finnforest Kerto.

”Valitsin Kertopuun, koska HuHuussi on kätevä toteuttaa kevyistä ja ilmatiiviistä Kerto-levyistä. Levyistä syntyy samalla valmista sisäpintaa, mikä säästää aikaa. Myös erillisiä ovien karmeja ei tarvita, vaan ovet voitiin kiinnittää suoraan levyyn. Käymälä ei tarvitse erillistä runkoa vaan katto, lattia ja seinät on liimattu levyistä yhdeksi rakenteeksi. Näin rakennus on helppo siirtää kokonaisena paikasta toiseen”, Airikkala kertoo.

HuHuussin seinät ovat 39 millimetriä paksua, ristiinliimattua Kerto-Q –levyä. Katon ja lattialevyn paksuus on 51 millimetriä. Seinät on sisäpuolelta hiottu ja käsitelty öljypohjaisella kuultosuojalla, jolloin Kertopuun elävä viilupinta jää näkyviin. Ulkopuolelta seinät on vuorattu kotimaisella lehtikuusella.

Istuinosan runko on Kertopuuta ja se on pinnoitettu lehtikuusella. Istuinaukko on kierrätysmuovia.

HuHuussin erikoisuus on erillinen, levyseinän takana oleva huoltotila, jossa käymäläjäte kompostoituu eroteltuna. Suunnittelussa on kiinnitetty eritystä huomiota vaivattomaan tyhjennykseen.

HuHuussiin voi tutustua Habitare-messuilla Helsingin messukeskuksessa 14.-18.9. Ahead! alueella hallissa 7.

Habitare-suunnittelukilpailun voittajan valitsee tällä kertaa arkkitehti SAFA, professori Mikko Heikkinen messujen avajaispäivänä 14. syyskuuta. Pääpalkinnon 10 000 euroa lahjoittaa Suomen Messusäätiö.

Lisätiedot:

Ilari Airikkala, Arkea Oy, puh. 046-810 2444, ilari.airikkala@arkea.fi

Myyntipäällikkö Kari Kemppainen, Metsäliiton Puutuoteteollisuus, puh. 050-593 0733, kari.kemppainen@finnforest.com

Tutustu monipuolisiin Finnforest-tuotteisiin ja palveluihin uudistetussa verkkopalvelussa www.finnforest.fi.