Finnforestin vastuuraportointi palkittiin
20.10.04
Finnforestin vuoden 2003 vastuuraportointi sai kolmannen palkinnon ympäristö- ja yhteiskuntavastuu-raportoinnin kilpailussa. Palkinnon luovutti ympäristöministeri Jan-Erik Enestam OtaEco '04 Ympäristö, yhteiskuntavastuu & globalisaatio -kongressissa 19.10. Kilpailu oli suunnattu yrityksille ja julkisille organisaatioille, ja se järjestettiin nyt yhdeksättä kertaa. Kilpailun tavoitteena on kehittää ympäristö- ja yhteiskuntavastuuraportoinnin laatua ja käytäntöjä sekä lisätä yritysten ja organisaatioiden kiinnostusta raportointia kohtaan. Kilpailu ei ota kantaa organisaatioissa tehtävään varsinaiseen ympäristö- tai yhteiskuntavastuutyöhön, vaan arvioi ainoastaan raportoinnin tasoa. Kilpailussa arvioitiin ilmoittautuneiden lisäksi kaikki pörssin päälistan yritykset sekä Suomen suurimmat listaamattomat yritykset. Osallistujat arvioidaan kolmessa ryhmässä: suuret yritykset, pienet ja keskisuuret yritykset sekä julkiset organisaatiot. Arviointikriteerit perustuvat European Sustainability Reporting Awards (ESRA) -kilpailun kriteeristöön sekä Global Reporting Initiative (GRI) -ohjeisiin. Kilpailussa oli kolme sarjaa: kokonaisraportti-sarja, jossa arvioitiin vuosikertomus, ympäristö- tai yhteiskunta-vastuuraportti sekä raportointisivut Internetissä, erillisraporttisarja, jossa arvioitiin vain ympäristö- tai yhteis-kuntavastuuraportti, sekä EMAS-raporttisarja. Finnforest arvioitiin kokonaisraporttisarjassa, jossa eri osioita painotettiin seuraavasti: vuosikertomus 30 %, Internetin vuosikertomus- ja vastuuraporttisivut 30 %, ja vastuu-raportti 40 %. Sarjassa oli kaikkiaan 160 osallistujaa, Finnforestin edelle sijoittuivat Kesko Oyj ja Fortum Oyj. Kilpailun järjestivät kauppa- ja teollisuusministeriö, ympäristöministeriö, KHT-yhdistys ry, LTT-Tutkimus Oy, Taloudellinen Tiedotustoimisto, Ympäristöjohtamisen yhdistys ry ja Kauppalehti. Raporttien arvioinnista vasta-si LTT-Tutkimus Oy, palkintolautakunnan puheenjohtajana toimi KHT Hannu Koskinen, KHT-yhdistyksestä.