Floriade-maailmannäyttelyn arkkitehtuuriluomus toteutettiin Metsä Woodin sovelluksilla

Metsä Wood lehdistötiedote 8.5.2012

Floriade 2012 -puutarha-alan maailmannäyttelyssä Alankomaissa esitellään valloittava ja arkkitehtuuriltaan uniikki My Green World -näyttelykeskus, jonka kaarevien muotojen innoittajana on maasta versova siemen. Näyttelykeskuksen rakentamisessa hyödynnettiin Metsä Woodin innovatiivisia tuotteita: Kerto-Q-levyä sekä Leno-massiivipuuta.

Alankomaiden talous-, maatalous- ja innovaatioministeriön tilaama My Green World -paviljonki on pituus- ja leveyssuunnassa geometrisesti määriteltynä venytetty ellipsoidi. Rakennuksen oranssi suojapinnoite korostaa yhteyttä messujen isäntämaahan ja suojaa puuraaka-ainetta sään vaikutuksilta. Paviljongin arkkitehtuurista vastasi hollantilainen 2D3D-toimisto, joka on erikoistunut kaksi- ja kolmiulotteiseen suunnitteluun.

1200-neliöisen näyttelykeskuksen valmistuminen ensimmäisistä itävä siemen -ajatuksista valmiiksi rakennukseksi kesti vain kuusi kuukautta.
”My Green World on oivallinen esimerkki siitä, miten puu voi olla kilpailukykyinen materiaali myös messurakentamisessa. Rakentamisessa puutuotteiden puolesta puhuvat rakentamisen nopeus, ratkaisujen muuntojoustavuus ja ekologinen kestävyys, sillä puu on 100-prosenttisesti kierrätettävä rakennusmateriaali”, Metsä Woodin rakentamisen tuotteiden johtaja Ari Tiukkanen toteaa.
Maailmannäyttelyn jälkeen alkaa rakennuksen toinen elämä, todennäköisesti monikäyttöisenä liiketilana.

Paviljongin rakennesuunnittelusta vastasivat GLC Zuid ja STEP Engineering, jotka käyttivät työssään apuna 3D-mallinnustyökaluja. Materiaalin tarkat kulmat, kaaret ja mitat muotoiltiin Metsä Woodin tehtaalla Aichachissa Saksassa, jossa valmistettiin myös vuonna 2011 valmistuneen Espanjan Sevillan maailman suurimpiin puurakennuksiin lukeutuvan Parasol Metropolin puuosat.

My Green Worldin lähes tuhat puuosaa muokattiin robotilla 138 ainutlaatuiseksi komponentiksi, joista suurin oli 5,6 metriä pitkä ja 1,8 metriä leveä. Metsä Woodin Kerto-Q-levyjen käyttö rakennuksen rungossa ja kehikossa takaa paviljongin vakauden. Leno-materiaalia käytettiin puolestaan kävelytason rakenteissa, joihin ristiinliimatut massiivipuulevyt tuovat vakautta, lujuutta ja jäykkyyttä.

Kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti keinovalon määrä pidettiin My Green Worldissä mahdollisimman pienenä. Paviljonki on rakennettu sopivaan kulmaan kohti aurinkoa niin pitkittäis- kuin poikittaissuunnassa, jotta rakennukseen tulvii juuri oikea määrä auringonvaloa sen 49 ikkunasta. Auringon laskettua rakennuksessa käytetään led-valaistusta.

Kymmenen vuoden välein järjestettävä maailman puutarhanäyttely Floriade 2012 on avoinna Venlon kaupungissa 5.4.–7.10.2012. Puistoalueet ja lukuisat paviljongit houkuttelevat miljoonia kävijöitä nauttimaan näyttelystä sekä musiikki-, tanssi-, teatteri- ja kuvataide-esityksistä, joita järjestetään päivittäin.

Ari Tiukkanen, rakentamisen tuotteiden johtaja, Metsä Wood, puh. 050 598 7293
Olga van Iterson, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Metsä Wood, puh. 050 325 2376

Kuvat Metsä Groupin kuvapankissa:

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ekotehokkaita puupohjaisia ratkaisuja teollisen rakentamisen, teollisuusasiakkaiden sekä kodin ja asumisen tarpeisiin. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoismaisesta puuraaka-aineesta. Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2011 oli 940 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 2 900 henkilöä. Metsä Wood on osa Metsä Groupia.