Helena-myrsky kaatoi metsää Keski-Suomessa ja Kainuussa

Alustavien tietojen mukaan heinäkuun viimeisenä päivänä riehunut Helena-myrsky aiheutti ennen muuta paikallisia tuhoja Keski-Suomen ja Kainuun metsissä. Laajoilta, yhtenäisiltä metsätuhoilta näytettäisiin välttyneen.

”Havaintojemme mukaan Helena-myrskyn aiheuttamat tuhot ovat pääsääntöisesti pienialaisia, kymmenien tai muutaman sadan rungon tuhoja. Puita on kaatunut esimerkiksi metsän reunasta ja kun trombi tai syöksyvirtaus on syntynyt”, ostopäällikkö Harri Hyppänen sanoo.

Isoista ja laaja-alaisista tuhoista ei ole tähän mennessä tullut havaintoja.

Myrskypuiden korjuu on ammattilaisen työtä

Hyppänen arvioi, että myrskypuut saadaan korjattua osana normaalia puunkorjuuta eikä erityisjärjestelyihin ole Metsä Groupissa tarvetta.

Metsänomistajaa, jonka metsään Helena on iskenyt, Hyppänen kehottaa olemaan yhteydessä paikalliseen Metsä Groupin metsäasiantuntijaan. Omin päin myrskypuita ei kannata lähteä korjaamaan.

”Metsäasiantuntijamme suunnittelevat korjuun niin, että työmaista saadaan puumäärältään riittävän kokoisia. Aloitamme myrskypuiden korjuut säännöllisesti kanssamme asioivien sopimusasiakkaiden metsissä.”

Mikäli metsät on vakuutettu, Metsä Groupin metsäasiantuntija tekee tarvittaessa vahinkoarvion tuhoista vakuutusyhtiötä varten.

Yksittäiset tuulenkaadot voi jättää metsään

Hyppänen muistuttaa, että vuoden alussa voimaan tulleessa uudessa metsätuholaissa määritellään rajat myös myrskyssä kaatuneiden puiden poistolle metsästä.

”Metsänomistaja on velvollinen poistamaan metsästä läpimitaltaan yli kymmensenttiset kuuset, jos niitä on yli 10 kuutiota hehtaarilla. Männyllä vastaava määrä on 20 kuutiota. Yksittäiset tuulenkaadot voi kuitenkin jättää metsään lisäämään luonnon monimuotoisuutta.”

Lain velvoitteiden laiminlyönti voi johtaa korvausvelvollisuuteen.

Hyvin hoidettu metsä kestää myrskyjä paremmin

”Myrskyihin on vaikea varautua ennakolta, mutta parhaiten niitä kestävät hyvin hoidetut metsä. Ajallaan tehdyt taimikonhoidot ja harvennukset lujittavat metsää tuhoja vastaan, kun hyvälaatuiset puut on jätetty kasvamaan. Myös hakkuualojen rajaamisella voi vaikuttaa metsikön myrskynkestävyyteen”, Hyppänen toteaa.

”Suurimmassa vaarassa ovat vanhat metsät, joiden kasvu on jo hidastunut. Metsän uudistaminen kannattaakin tehdä heti, kun sen arvokasvu on päättynyt.”

Suomalaisista metsistä vain vajaat puolet on vakuutettu. Verkkokaupassamme (www.metsaverkko.fi) on omistajajäsenille Pohjola Vakuutus Oy:n tarjous, jolla vakuutusmaksusta saa ensimmäiseltä vuodelta 40 prosentin alennuksen.