Hyödynnetään metsävaratietoja yhdessä

Rovaniemeläinen Timo Huuskonen napsautti sähköiset metsävaratietonsa metsäasiantuntija Pekka Halvarin nähtäville. Miehet laittoivat saman tien puukaupan vireille, ja nyt kolmen hehtaarin leimikko odottaa alkavana kesänä tehtävää korjuuta.

Timo Huuskosella ei ole voimassa olevaa metsäsuunnitelmaa. Saadakseen ajantasaista tietoa omista metsistään hän liittyi Suomen metsäkeskuksen ylläpitämään Metsään.fi-palveluun. Sinne on tallennettu suomalaismetsiä, niiden hoitoa ja käyttöä kuvaavia julkisia metsävaratietoja.

”Ajankulukseni tutkin tilatietojani aika usein, on kiinnostavaa nähdä millaisia asioita eri kuvioille on kirjattu, miltä puumäärät näyttävät ja millaisia hoitotöitä sen mukaan olisi tiedossa. Joissain kohdin esitettävät kuutiomäärät tuntuvat vähän pieniltä, mutta suuntaa-antavia ne varmasti silti ovat”, Huuskonen miettii.

Jouduttaa asiakaspalvelua

Huuskonen ja Pekka Halvari ovat tuttuja kumppaneita useiden vuosien takaa. ”Kun kuulin, että Timolla on Metsään-fi käytössään, ehdotin, että hän antaisi palvelussa Metsä Groupille luvan nähdä hänen metsävaratietonsa. Melkein saman tien ’lupaklikkauksen’ jälkeen juttelimme puhelimessa Timon metsätilatiedoista, jotka näkyivät tietokonepäätteillämme. Kauppa laitettiin vireille saman tien, puukauppakirjat allekirjoitettiin sitten aikanaan toimistollamme.”

Metsään.fi-palvelun tarjoama julkinen metsävaratieto ei kuitenkaan korvaa metsäsuunnitelmaa. ”Metsänomistaja saa palvelusta eräänlaisen oppaan omiin metsiinsä. Meitä toimihenkilöitä pääsy metsänomistajan metsävaratietoihin auttaa monella tavalla. Voimme valmistautua tapaamiseen paremmin perehtymällä asiakkaan tietoihin etukäteen ja voimme ottaa yhteyttä ja tehdä tarjouksia ajankohtaisista hoito- ja hakkuutöistä”, Halvari luettelee.

”Etäällä metsistään asuvien palveleminen on entistä jouhevampaa, jos voimme keskustella puhelimessa ja tarkastella samoja metsätilatietoja tietokoneruuduiltamme”, Halvari jatkaa. ”Tiedoissa näkyvät myös toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon otettavat luontokohteet.”

Käy ”klikkaamassa Metsä Groupia”

Metsänomistaja voi tutustua maksutta Metsään.fi-palveluun seitsemän vuorokauden ajan. Tuolloin hänellä on mahdollisuus antaa metsäalan toimijoille lupa metsävaratietojensa selailuun tai siirtoon.

”Jos metsänomistaja antaa luvan siirtää metsävaratietonsa Metsä Groupille, omistajajäsenten osalta ne ladataan valtuutuksen saatuamme maksutta hänen omaan käyttöönsä Metsäverkko-palveluumme.”

"Pekan kanssa hommat hoituvat jatkossa varmasti entistäkin sujuvammin, kun ei tarvitse paperikarttojen äärellä asioita ihmetellä. Vaikka mukavahan siellä toimistolla on välillä poiketa”, Timo Huuskonen sanoo.