Jäsenetusopimuksesta monenlaista hyötyä

Monet suomalaiset metsänomistajat tekevät puukauppaa ahkerammin syksyllä kuin keväällä, koska he jäävät seuraamaan puunhintojen kehitystä. Metsäliiton kanssa jäsenetusopimuksen (JES) solmineen metsänomistajan ei tarvitse tuijotella kristallipalloon ja miettiä mahdollista hinnannousua lähitulevaisuudessa.

”Kun JES-asiakkaamme tekee kanssamme puukaupan 1.12.–31.5. välisenä aikana, lopullinen puunhinta tarkistetaan loppuvuonna lokakuun hintatason mukaisesti. Mahdollinen lisätili maksetaan seuraavan vuoden alkaessa”, jäsenpalveluesimies Juha Rissanen Metsäliiton Kuopion hankintapiiriltä kertoo.

JES-sopimuksella Metsäliitto takaa kaupantekohetken ja sitä seuraavan lokakuun lopun välisenä aikana kyseisessä kunnassa hinnoittelutekijöiltään vastaavalle erille Metsäliiton maksaman korkeimman hintatason mukaisen hinnan.  Tukkipuulle lisähinta voi olla maksimissaan viisi euroa, pikkutukeille, kuitupuulle ja metsäenergialle kaksi euroa. Esimerkiksi tuhannen motin puukaupassa lisähintaa voi kertyä jopa yli 4000 euroa.

Myös talvipuulle varma menekki

Puumarkkinoiden ailahtelevaisuus on lisännyt Metsäliiton omistajajäsenten kiinnostusta JES-sopimusta kohtaan. JES-asiakkaat ovat Metsäliitossa etusijalla puukaupassa suhdanteista riippumatta, myös myrskypuiden ja talvella korjattavien leimikoiden kohdalla. ”Talvet tuntuvat olevan korjuukeleiltään aina vain haasteellisempia, joten JES-asiakkaat arvostavat menekkitakuuta”, Rissanen sanoo.

JES-asiakkaat saavat puukauppahinnan päälle korkeampaa bonusta. ”Bonukset voi nostaa seuraavan puukaupan yhteydessä tai niillä voi ostaa metsänhoitopalveluita”, Rissanen muistuttaa. Esimerkiksi tuhannen motin puukaupan bonuksilla JES-asiakas kuittaa jopa 3 000 tainta seuraavaksi kevääksi. Lokakuusta lähtien bonuksilla on voinut ostaa myös Metsäliiton verkkokaupassa.

JES-sopimuksesta kiinnostuneen metsänomistajan kannattaa olla yhteydessä Metsäliiton yhteyshenkilöön oman metsänsä sijaintikunnassa tai MetsäSoitto-palvelunumeroon 010 7770.

”JES-sopimusasiakkaalla tulisi olla metsää sen verran, että metsäsuunnitelman mukaisesti puuta on myytäväksi säännöllisesti.”