Metsä Fibren Rauman sellutehdas täyttää 25 vuotta

Metsä Fibre lehdistötiedote 1.3.2021

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibren Rauman sellutehdas täyttää 25 vuotta 2.3.2021. Tämän greenfield-tehtaan ensimmäinen sellupaali näki päivänvalon 2.3.1996 ja oli käynnistyessään maailman suurin yksilinjainen havusellua valmistava tehdas.

Metsä Fibren Rauman sellutehdas viettää tänä vuonna 25-vuotisjuhlavuottaan. Investiointi oli omana aikanaan suurin metsäteollisuuden tekemä investointi Suomessa. Maanpäänniemeen tyhjälle tontille rakennettu sellutehtaan tuotantokapasiteetti oli alkuaikana 500 000 tonnia vuodessa. Vuosien varrella tuotantokapasiteettia on pystytty kasvattamaan ja se on nykyisin 650 000 tonnia havusellua.

Rauman sellutehdas on teknisesti hyvässä kunnossa ja investointeja on tehty säännöllisesti, joista esimerkkinä vuonna 2007 tehty ECF-valkaisumuutos ja vuonna 2015  hajukaasujen käsittelyn ja -keräilyn parantamisinvestointi.

Rauman tehdas työllistää tehdasalueellaan noin 200 henkilöä ja suorassa arvoketjussa työllisyysvaikutus on noin 1 500 henkilöä. Tehdas on valmistanut tähän mennessä runsas 13 miljoonaa tonnia havusellua.

Juhlapäivää tehtaalla vietetään työn merkeissä.

Rauman sellutehtaan avaintiedot:

• Metsä Fibren omaa tuotantohenkilöstöä 123, kunnossapitokumppanin ja muiden palvelutoimittajien henkilöstöä noin 80
  • Kapasiteetti 650 000 tonnia valkaistua havusellua
  • Puunkäyttö 3,2 miljoonaa m3
  • Sertifioidun puun osuus 80 %
  • Sähköenergian omavaraisuus 170 %

Linkki kuvakoriin: https://databank.metsagroup.com/l/fSDSLKt5qGbt

Ari-Pekka Vanamo, tehtaanjohtaja, Metsä Fibre Rauman sellutehdas, puh. 040 512 0653

Metsä Fibre
www.metsafibre.com

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Yhtiö on maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja merkittävä toimija sahatavaran tuotannossa. Vuonna 2019 Metsä Fibren liikevaihto oli 2,2 miljardia euroa, ja yhtiö työllistää noin 1 300 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.

Metsä Group

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2019 oli 5,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä.  Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 100 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia:
Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare