Metsä Group käynnistää Äänekoskelle suunnitellun biotuotetehtaan YVA-menettelyn

Metsä Group lehdistötiedote 15.5.2014

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on käynnistänyt ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) Äänekoskelle suunnitellun biotuotetehtaan osalta. Yhtiö on eilen 14.5.2014 toimittanut Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen YVA-ohjelman.

Arviointimenettelyssä käsitellään Metsä Groupin Äänekosken olemassa olevalle tehdasalueelle suunnitellun biotuotetehtaan ympäristövaikutuksia. Vaikutusten arvioinnin tulokset otetaan huomioon hankkeen suunnittelussa ja päätöksenteossa. YVA-prosessissa ei tehdä hanketta koskevia päätöksiä, vaan sen tavoitteena on tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi sekä lisätä kansalaisten tiedonsaantia ja vaikutusmahdollisuuksia.

Metsä Fibren laatima YVA-ohjelma on yleisölle nähtävillä mielipiteiden ja lausuntojen esittämistä varten 19.5.–18.6.2014 Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa Äänekosken kaupungintalolla. Arviointiohjelmaan voi tutustua myös Äänekosken kirjastossa ja internetissä osoitteessa www.ymparisto.fi/aanekoskenbiotuotetehdasYVA. Hanketta koskeva yleisölle avoin tiedotus- ja keskustelutilaisuus järjestetään 22.5.2014 kello 18.00–20.00 Äänekosken kaupungin valtuustosalissa.

Metsä Fibren suunnittelema noin 1,1 miljardia euroa maksava biotuotetehdas olisi toteutuessaan metsäteollisuuden historian suurin investointi Suomessa. Tehtaan sellukapasiteetti on 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa. Tehdas on tarkoitus rakentaa Äänekoskelle nykyisen sellutehtaan alueelle, ja se korvaisi alueella tällä hetkellä toimivan tehtaan. Lopullinen investointipäätös tehtaan rakentamisesta tehdään alkuvuona 2015, jolloin biotuotetehdas voisi käynnistyä vuonna 2017.

METSÄ GROUP

Timo Merikallio, projektijohtaja, Metsä Fibre, puh. 050 598 9342

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoinen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, pakkauskartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2013 oli 4,9 miljardia euroa, ja se työllistää noin 11 000 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 123 000 suomalaista metsänomistajaa.

www.metsafibre.fi

Metsä Fibre on maailman johtavia havuselluntuottajia, jonka päätuotemerkki on Botnia. Yhtiön päätuotteet, vastuullisesti ja kustannustehokkaasti tuotetut valkaistut havu- ja koivusellut, on kehitetty korkealaatuisen pehmo- ja painopaperin, erikoistuotteiden ja kartongin valmistukseen. Metsä Fibrellä on neljä sellutehdasta Suomessa. Liikevaihto vuonna 2013 oli 1,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 900 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.