Metsä Group keskustelee luonnon tilan vahvistamisesta SuomiAreenassa 28.6. kello 10

Mitä yritykset voivat tehdä luonnon tilan vahvistamiseksi samalla, kun puuta käytetään uusiutuvien tuotteiden raaka-aineena? Tästä aiheesta keskustellaan SuomiAreenassa Porissa keskiviikkona 28.6. kello 10 Antinkadun lavalla.

Metsä Groupin järjestämään paneelikeskusteluun osallistuvat yliopistonlehtori Marileena Mäkelä Jyväskylän yliopistosta, professori Ilari Sääksjärvi Turun yliopiston biodiversiteettiyksiköstä ja Metsä Groupin johtava luontoasiantuntija Timo Lehesvirta. Keskustelun juontaa Baba Lybeck.

SuomiAreena on erinomainen kohtaamispaikka, jossa on mahdollista käydä dialogia valtakunnallisesti merkittävistä teemoista. Uudistava metsätalous on niistä mitä ajankohtaisin.

”Talouden ja luonnon hyvinvoinnin yhteensovittaminen on aikamme merkittävin kysymys, johon Metsä Groupilla on ratkaisu; uudistava metsätalous. Se tarkoittaa puunkäyttöä, jossa talous ja metsäluonnon tila vahvistuvat rinta rinnan. SuomiAreenassa keskustelemme, mitä se käytännössä tarkoittaa”, sanoo Timo Lehesvirta.

Muutos luonnon tilassa voidaan toteuttaa monitieteisesti ja laajaa osaamista hyödyntäen. Luontoa uudistavaan työhön tarvitaan mukaan laaja-alaisesti koko yhteiskunta. Tiedeperustaisessa muutoksessa tutkimuksella on hyvin keskeinen rooli. Siksi kutsuimme SuomiAreenan keskusteluun alan johtavia tutkijoita Turun ja Jyväskylän yliopistoista.

”Metsät ovat suomalaisille tärkeitä taloudellisesti ja myös luontoarvojen kannalta. Metsien taloudellisella hyödyntämisellä on Suomessa pitkät perinteet, ja metsäteknologia on hiottu huippuunsa. Nykymuotoinen metsäteollisuus aiheuttaa kuitenkin merkittäviä ympäristövaikutuksia. Nyt onkin aika hioa myös metsäteollisuuden luonto-osaaminen huippunsa: Jos halutaan, että tulevaisuuden metsäteollisuus vahvistaa luontoa negatiivisten vaikutusten sijaan, muutoksen pitää alkaa tänään. Uudistuva metsätalous voisi olla tulevaisuuden kestävää metsänhoitoa”, sanoo Marileena Mäkelä.

”Luontokato etenee nopeasti kaikkialla maailmassa. Suomessa tunnemme luontomme tilan hyvin. Valitettavasti uhanalaisten lajien ja elinympäristöjen määrä on kasvanut viimeisten vuosikymmenten aikana, ja suurin osa Suomen uhanalaisista lajeista elää metsissä. Meidän pitää nopeasti löytää ja toimeenpanna ratkaisuja, joiden avulla metsiemme tila paranee. Uudistava metsätalous on tässä työssä tärkeä mahdollisuus”, sanoo Ilari Sääksjärvi.

Metsä Group on julkistanut uudistavan metsätalouden periaatteensa keväällä 2023. Yhtiön tavoitteena on vahvistaa luonnon tilaa mitatusti ja todennetusti vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2024 verrattuna. Strategiaan kuuluu myös luonnon tarjoamien eri hyötyjen eli ekosysteemipalveluiden kokonaisvaltainen hallinta. Tavoitteeseen kuuluu niin ikään kehittää puuntuotannon vaikutuksista todenteita tuotteisiin ja arvoketjuihin.

Timo Lehesvirta edustaa Metsä Groupia myös Metsäteollisuus ry:n järjestämässä keskustelussa ”Millaisia ovat Suomen metsät vuonna 2050”. Tilaisuus alkaa Raatihuoneenpuiston lavalla keskiviikkona 28.6. kello 14.

Timo Lehesvirta, johtava luontoasiantuntija, Metsä Group, puh. 0400 752 212

Metsä Group

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 500 henkilöä kaikkiaan noin 30 maassa. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on yli 90 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare