Metsä Groupin kesätyöhaku on auki – hae kesätöihin kasvavalle toimialalle

Metsä Fibre lehdistötiedote 17.12.2021

Metsä Group palkkaa kesälle 2022 lähes tuhat kesätyöntekijää monenlaisiin, vastuullisiin tehtäviin. Kesätyöt yksiköissä eri puolilla Suomea antavat kattavan yleiskuvan metsäteollisuudesta toimialana sekä mahdollisuuden syventyä tietyn tuotantolaitoksen, liiketoiminnan tai konsernitoiminnon tehtäviin.

Eniten työpaikkoja on tarjolla tehtailla tuotannossa ja kunnossapidossa sekä puunhankinnan ja metsäpalveluiden tehtävissä koko maan kattavilla hankintapiireillä. Myös konsernitoimintoihin ja liiketoiminta-alueiden toimihenkilötehtäviin palkataan kymmenittäin kesätyöntekijöitä erilaisilla taustoilla.

”Monien alojen opiskelijat voivat löytää kesätyöpaikkansa Metsästä – erityisen paljon työmahdollisuuksia meiltä löytyy tekniikan, kaupallisten ja luonnontieteiden alojen opiskelijoille. Huomioimme kesätyötarjonnassamme myös ei-suomea puhuvat hakijat, ja osassa paikoistamme suomenkielentaito ei ole lainkaan pääsyvaatimuksena”, Metsä Groupin henkilöstöjohtaja Pertti Hietaniemi kertoo.

Työtehtävät vaihtelevat rutiininomaisista ja avustavista töistä laajempiin tehtäväkokonaisuuksiin, projekteihin ja omatoimiseen kehittämiseen, riippuen kunkin kesätyöntekijän kokemuksesta ja halusta kehittyä työssään. Osalle kesätyöntekijöistä voi tarjoutua mahdollisuus myös opinnäytetyön tekemiseen.

”Viime vuoden kesätyöntekijämme antoivat palautetta hyvästä perehdytyksestä, mistä iso kiitos kokeneille perehdyttäjillemme. Oma henkilöstö ottaa uudet tulokkaat lämpimästi vastaan ja jakaa auliisti omaa osaamistaan. Tärkeää on myös, että oma väki ottaa itse oppia uusilta tulijoilta, jokainen kesätyöntekijä pääsee näyttämään osaamistaan ja saa lisää vastuuta kokemuksen karttuessa”, Hietaniemi lisää.

”Kesätyö on monelle nuorelle ensimmäinen askel Metsä-uralle. Palkkaamme Rengon sahalle yhteensä 16 kesätyöntekijää. Työtehtävät sijoittuvat sahan eri osastoille tuotannon ja kunnossapidon operaattoritehtävissä. Koulutustausta voi olla esimerkiksi tekniseltä puolelta ammattikoulusta, ammattikorkeakoulusta tai korkeakoulusta. Meillä on sahalla hyvä yhteishenki ja töissä saa paljon vastuuta. Sahalla kesätyöntekijät pääsevät tutustumaan sahateollisuuteen töiden kautta ja samalla on mahdollisuus nähdä, miten monipuolista ja vaihtelevaa työskentely on. Työtehtäviin perehdytetään ammattilaisten voimin. Meillä on töissä hyvä ilmapiiri ja uudet työntekijät otetaan vastaan innokkaasti”, Rengon sahan sahanjohtaja Jussi Lehtosalo kertoo.

Minkälaista on työskentely sahoilla? Löydät Metsä Fibren nettisivuilta Töissä Metsä Fibressä -osiosta videoita, joissa Kirsi-Marja Toivonen ja Janne Tankka kertovat töistään Lappeenrannan sahalla ja Tiina Järvinen ja Jussi Jatkola Vilppulan sahalla.

”Puunhankinnan ja metsäpalveluiden kesätyöntekijät ovat pääsääntöisesti metsäalan opiskelijoita. Palkkaamme ensi kesäksi noin 60 opiskelijaa kesätöihin eri puolelle Suomea. Meillä kesätyötehtäviin kuuluu mm. taimilogistiikka, maastotarkastukset, erilaiset maasto- ja toimistotyöt, metsänhoidon tehtävät, korjuujäljen tarkastus ja puunostoon liittyvät tukitoimet. Metsäala on nyt kovassa nosteessa ja tekemämme työn merkityksellisyys ymmärretään yhä paremmin. Uskon myös, että käynnissä olevat investointimme ja uudet tuotekehityshankkeemme lisäävät kiinnostusta hakea töihin juuri meille Metsään”, tuotantopäällikkö Pasi Arkko kertoo.

”Metsä Groupin kesätyöt puunhankinnan ja metsäpalveluiden parissa antavat harjoittelijalle kattavan kuvan yhtiön toiminnasta, sillä samalla toimistolla työskentelee ammattilaisia eri työtehtävistä. Metsänhoidon kesätyöntekijän tehtävät ovat monipuolisia ja palkitsevia, sillä harjoittelija saa aidosti vastuuta tärkeistä laadunvarmistuksen toimenpiteistä. Kesätyöntekijöihin luotetaan ja heitä kannustetaan tuomaan ajatuksiaan sekä kehitysehdotuksiaan ilmi. Tästä osoituksena on esimerkiksi vapaus ja vastuu suunnitella omien työpäivien sisältöä. Uutta oppii joka päivä ja kysyvä ei tieltä eksy. Kesätyöntekijän on hyvä olla oma-aloitteinen, huolellinen ja kannattaa myös kertoa, jos johonkin työtehtävään haluaisi tutustua tarkemmin”, kesällä 2020 Rauman hankintapiirillä metsänhoidon operaatioasiantuntijana aloittanut Elisa Köykkä kertoo.

Metsä Group on mukana Oikotien Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa. Sitoudumme työnantajana toteuttamaan vastuullisuuden periaatteita, mikä takaa kesätyöntekijöillemme kaikilta osin turvallisen ja hyvän kesätyökokemuksen. Kesätyöntekijämme saavat myös osallistua laajaan kesätyötutkimukseen, jonka palautteen perusteella kehitämme toimintaamme yhä paremmaksi.

Haku on auki 7.12.2021-28.2.2022. Kaikki kesätyöpaikkamme sijainteineen löytyvät Metsä Groupin Kesätyöt-sivulta.

Ismo Nousiainen, toimitusjohtaja, Metsä Fibre, puh. 010 465 5005
Juha Laine, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541
Jussi Lehtosalo, sahanjohtaja, Metsä Fibre Rengon saha, puh. 050 400 3092

Metsä Group

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 5,5 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 200 henkilöä kaikkiaan 30 maassa. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on noin 100 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia:

Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram  Slideshare

Metsä Fibre

www.metsafibre.com

Metsä Fibre on johtava biotuotteiden, biokemikaalien ja bioenergian valmistaja. Olemme maailman suurin markkinahavusellun tuottaja ja globaalisti merkittävä sahatavaran valmistaja. Laadukkaille tuotteillemme riittää kysyntää, sillä uusiutuva puu tarjoaa vastuullisen vaihtoehdon fossiilisille materiaaleille.

Vuonna 2020 liikevaihtomme oli noin 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 1 300 henkilöä. Metsä Fibre on osa Metsä Groupia.