Metsä Groupin metsille FSC-sertifikaatti

Metsä Group lehdistötiedote  11.9.2012

Metsä Groupille on myönnetty FSC-metsäsertifioinnin ryhmäsertifikaatti, johon kuuluvat konserniyhtiöiden Suomessa omistamat metsät. Metsä Groupin saamaan FSC-ryhmäsertifikaattiin kuuluu nyt noin 35 000 hehtaaria metsää. Kyseiset metsät on jo aiemmin sertifioitu PEFC:n mukaan.

”FSC-standardi on hyvin sovellettavissa suomalaiseen talousmetsään, eikä suuria eroja PEFC-sertifioinnin vaatimuksiin verrattuna ilmennyt”, ympäristöpäällikkö Jussi Ripatti toteaa.

Metsä Groupin emoyhtiön, Metsäliitto Osuuskunnan, sopimusasiakkaiden on jatkossa mahdollista liittyä FSC-ryhmäsertifikaattiin. Jo aiemmin osuuskunnan metsänhoitosopimusasiakkaiden on ollut mahdollista liittyä osuuskunnan PEFC-ryhmäsertifiointiin.

”Haluamme tarjota omistajajäsenillemme kokonaisvaltaista palvelua metsän- ja luonnonhoidossa, myös metsäsertifiointiin liittyvissä kysymyksissä”, metsäjohtaja Juha Mäntylä kertoo.

Metsäsertifiointiin osallistuminen on metsänomistajalle vapaaehtoista. PEFC ja FSC ovat maailman tunnetuimmat metsäsertifiointijärjestelmät. Metsä Group näkee molemmat järjestelmät yhtäläisenä takeena puun kestävästä alkuperästä. Maailman metsistä alle 10 prosenttia ja Metsä Groupin käyttämästä puusta yli 80 prosenttia on sertifioitu.

”Asiakkaillemme on tärkeää, että puu on peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä. Haluamme olla mukana kehittämässä kestävän metsätalouden standardeja ja tarjota asiakkaille mahdollisimman laajan valikoiman sertifioituja tuotteita”, kestävän kehityksen ja edunvalvonnan johtaja Riikka Joukio sanoo.

METSÄ GROUP

Juha Mäntylä, metsäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4244
Jussi Ripatti, ympäristöpäällikkö, Metsä Group, puh. 0500 180 552

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä ihmisten arjessa ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu. Liiketoiminta-alueemme ovat pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki ja paperi, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa.