Metsä Groupin tammi–syyskuun 2014 liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 301 miljoonaa euroa

Metsä Group osavuosikatsaus 1–9/2014 pörssitiedote 5.11.2013 klo 12.00

Tammi–syyskuun tulos
– Liikevaihto oli 3 723 miljoonaa euroa (1–9/2013: 3 719 milj. euroa).
– Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 301 miljoo-naa euroa (256). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät 333 miljoonaa euroa (247).
– Tulos ennen veroja ja ilman kertaluonteisia eriä oli 238 miljoonaa euroa (171). Sisältäen kertaluonteiset erät, tulos ennen veroja oli 262 miljoonaa euroa (162).
– Sijoitetun pääoman tuotto ilman kertaluonteisia erä oli 11,1 prosenttia (9,0).
– Liiketoiminnasta kertyneet rahavirrat olivat 374 miljoonaa euroa (295).

Heinä–syyskuun tulos
– Liikevaihto oli 1 204 miljoonaa euroa (7–9/2013:  1 214 milj. euroa).
– Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 104 miljoonaa euroa (73). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät 103 miljoonaa euroa (63).
– Tulos ennen veroja ja ilman kertaluonteisia eriä oli 81 miljoonaa euroa (41). Sisältäen kertaluonteiset erät, tulos ennen veroja oli 79 miljoonaa euroa (31).
– Sijoitetun pääoman tuotto ilman kertaluonteisia erä oli 10,7 prosenttia (7,4).

– Liiketoiminnasta kertyneet rahavirrat olivat 180 miljoonaa euroa (170).

Tapahtumat vuoden 2014 kolmannella neljänneksellä
– Havusellun euromääräinen hinta nousi edelliseen neljännekseen verrattuna dollarin vahvistuttua.
– Kartonkitoimitusten kasvu jatkui, ja paperin toimitusmäärä oli edellisen neljänneksen tasolla. Hintatasoissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia.
– Puutuoteteollisuuden kannattavuus heikkeni kausiluonteisesti edellisestä neljänneksestä mutta oli edellisvuotta parempi.
– Pehmo- ja ruoanlaittopapereiden kannattavuus parani selvästi edelliseen neljännekseen verrattuna.
– Äänekosken vuonna 1985 suljetun sellutehtaan purkutyöt aloitettiin. Biotuotetehtaan esisuunnittelu on edennyt suunnitelmien mukaisesti.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat
– Diplomi-insinööri, MBA Mika Joukio aloitti Metsä Board Oyj:n toimitusjohtajana 1.10.2014.
– Metsä Wood ilmoitti lokakuussa käynnistävänsä tulosparannusohjelman, joka koostuu myynnin kasvuhankkeista, kustannussäästöistä ja rakenteellisista muutoksista.

”Kolmannen neljänneksen liiketulos ilman kertaluonteisia eriä toteutui ennusteemme ylärajalla. Sellu- ja kartonkiliiketoimintojen tulokset olivat odotetusti hyvällä tasolla. Pehmo- ja ruoanlaittopaperit paransi liiketulostaan merkittävästi edelliseltä neljännekseltä.

Metsä Group on pitänyt tuloskuntoaan yllä kustannustehokkuuden ja korkean tuottavuuden avulla. Koska Euroopan talous polkee paikallaan, eikä markkinoiden elpymistä ole näköpiirissä, haemme kasvua myös päämarkkinamme Euroopan ulkopuolelta, erityisesti Pohjois-Amerikasta ja Aasiasta. Kartonkiliiketoimintamme on hyvällä kasvu-uralla Pohjois-Amerikassa, ja myös puutuoteliiketoimintamme on vahvistanut asemaansa Euroopan ulkopuolella. Sellutoimituksistamme noin neljännes suuntautuu Aasiaan, joka on kiinnostava markkina-alue myös muille liiketoiminnoillemme.

Jatkamme suunnitelmallisia investointejamme kilpailukykymme varmistamiseksi pitkällä aikavälillä. Valtiovallalta toivomme toimenpiteitä, joilla turvataan suomalaisen vientiteollisuuden kannalta keskeisten alojen toimintaedellytykset ja näin varmistetaan teollisen tuotantotoiminnan jatkuminen maassamme.”

Pääjohtaja Kari Jordan, Metsä Group

Oman pääoman tuotto, % 13,6 8,3 12,4 4,4 9,9
   - ” -, ilman kertaluonteisia eriä 12,0 9,0 12,6 6,4 10,3

Taloudellinen asema 2014 2013 2014 2013 2013
Vuoden 2013 tiedot on oikaistu 30.9. 30.9. 30.6. 30.6. 31.12.
Omavaraisuusaste, % 38,5 35,9 37,9 34,8 37,9
Nettovelkaantumisaste, % 62 85 70 90 77
Korolliset nettovelat, milj. euroa 1 258 1 604 1 389 1 669 1 510

LIIKETOIMINTA-ALUEET

Liikevaihto ja liiketulos
1–9/2014, milj. euroa
Puunhankinta ja metsäpalvelut Puutuote-teollisuus Sellu-teollisuus Kartonki- ja paperi-teollisuus Pehmo- ja
ruoanlaitto-paperit
Liikevaihto 1 177,5 681,0 958,6 1 509,0 755,2
  Liiketoiminnan muut tuotot 4,5 6,8 30,3 49,0 7,1
  Liiketoiminnan kulut -1 161,1 -637,3 -777,8 -1 372,2 -692,9
  Poistot ja arvonalentumiset -2,3 -22,1 -47,6 -76,0 -28,7
Liiketulos 18,6 28,4 163,4 109,8 40,7
  Kertaluonteiset erät 1,5 0,8 -20,3 -10,2 0,4
Liiketulos ilman
kertaluonteisia eriä
20,1 29,2 143,1 99,6 41,0
- " -, %:a liikevaihdosta 1,7 4,3 14,9 6,6 5,4

Lähiajan näkymät

Metsä Forest ostaa puuta koko maassa, ensisijaisesti sulan maan aikana korjattavia leimikoita. Talviharvennusleimikkoja ostetaan rajoitetusti, etupäässä aktiivisilta sopimusasiakkailta. Tähän vaikuttaa muun muassa se, että osa viime talven harvennuksista jäi huonojen kelien takia korjaamatta ja siirtyi tulevan talven korjuuseen.

Puutuoteteollisuuden myynnin odotetaan kasvavan hieman neljännellä vuosineljänneksellä sekä kolmanteen neljännekseen että edellisen vuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna. Yhdysvaltojen dollarin vaihtokurssin vahvistuminen tukee puutuotteiden myyntihintoja ja kilpailukykyä Euroopan ulkopuolisilla markkinoilla. Sahatavaran kysyntä–tarjonta-tasapaino on heikentynyt kasvaneesta pohjoismaisesta tarjonnasta johtuen. Sahatavaran tuotantoa saattaa olla välttämätöntä rajoittaa loppuvuoden aikana. Rakentamisen heikko suhdanne päämarkkinoillamme Euroopassa laskee puutuotteiden kysyntää. Muilla markkinoilla kysyntä on vilkastumassa. Koivuvanerin markkinatasapaino on edelleen hyvä.

Havusellun maailmanlaajuisen kysynnän odotetaan jatkavan maltillista kasvua, ja havusellun kysynnän ja tarjonnan olevan tasapainossa myös lähiaikoina. Metsä Fibren tehtaiden käyntiasteiden odotetaan pysyvän hyvällä tasolla vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä.

Taivekartongin sekä valkopintaisen ensikuitulainerin toimitusmäärien arvioidaan vuoden 2014 viimeisellä neljänneksellä laskevan hieman edelliseen neljännekseen verrattuna kausiluonteisesti heikon joulukuun takia. Paperien toimitusmäärien arvioidaan olevan suunnilleen edellisen neljänneksen tasolla.

Pehmopaperimarkkinoiden kysynnän kasvun odotetaan jatkuvan kaikilla markkina-alueilla, erityisesti itäisessä Keski-Euroopassa.

Metsä Groupin liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan vuoden 2014 viimeisellä neljänneksellä olevan suunnilleen samalla tasolla verrattuna vuoden kolmanteen neljännekseen.

Julkistamismenettely
Metsä Group noudattaa Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Metsä Groupin vuoden 2014 kolmannen neljänneksen osavuosikatsaustiedotteesta. Osavuosikatsaus taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja saatavilla konsernin internetsivulla osoitteessa www.metsagroup.fi

METSÄ GROUP

Vesa-Pekka Takala, talousjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4260
Reeta Kaukiainen, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541, 050 522 0924

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoinen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, pakkauskartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2013 oli 4,9 miljardia euroa, ja se työllistää noin 11 000 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 123 000 suomalaista metsänomistajaa.