Metsä Groupin vuoden 2015 liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 537 miljoonaa euroa

Metsä Group tilinpäätös 1.1.–31.12.2015, 3.2.2016 kello 12.00

Vuoden 2015 tulos
• Liikevaihto oli 5 016 miljoonaa euroa (1–12/2014: 4 970 milj. euroa).
• Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 537 miljoonaa euroa (418). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät oli 542 miljoonaa euroa (417).
• Tulos ennen veroja ja ilman kertaluonteisia eriä oli 466 miljoonaa euroa (339). Sisältäen kertaluonteiset erät tulos ennen veroja oli 468 miljoonaa euroa (330).
• Sijoitetun pääoman tuotto ilman kertaluonteisia eriä oli 13,6 prosenttia (11,4). Sijoitetun pääoman tuotto ilman kertaluonteisia eriä ja ilman strategisiin investointihankkeisiin liittyvää keskeneräistä käyttöomaisuutta oli 14,3 prosenttia (11,4).
• Liiketoiminnasta kertyneet rahavirrat olivat 964 miljoonaa euroa (764).

Loka–joulukuun 2015 tulos
• Liikevaihto oli 1 205 miljoonaa euroa (10–12/2014: 1 248 milj. euroa).
• Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 123 miljoonaa euroa (117). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät oli 128 miljoonaa euroa (84).
• Tulos ennen veroja ja ilman kertaluonteisia eriä oli 108 miljoonaa euroa (101). Sisältäen kertaluonteiset erät tulos ennen veroja oli 113 miljoonaa euroa (68).
• Sijoitetun pääoman tuotto ilman kertaluonteisia eriä oli 12,3 prosenttia (12,0). Sijoitetun pääoman tuotto ilman kertaluonteisia eriä ja ilman strategisiin investointihankkeisiin liittyvää keskeneräistä käyttöomaisuutta oli 13,2 prosenttia (12,0)
• Liiketoiminnasta kertyneet rahavirrat olivat 338 miljoonaa euroa (390).

Tapahtumat vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä
• Sellun toimitusmäärät olivat vahvat. Havusellun euromääräiset hinnat laskivat hieman edellisestä neljänneksestä.
• Kartonkitoimitukset laskivat hieman kausiluonteisesti. Kartonkien hintatasot olivat vakaat.
• Metsä Board käynnisti uuden kartonkikoneen asennustyöt Husumin tehtaalla Ruotsissa.
• Metsä Fibren biotuotetehtaan rakentaminen Äänekoskelle eteni suunnitelmien mukaan.
• Metsä Board ilmoitti laajentavansa ruoka- ja tarjoilupakkauksiin soveltuvaa kartonkitarjoomaansa investoimalla 38 miljoonaa euroa ekstruusiopäällystykseen Husumin tehtaalla Ruotsissa.
• Metsä Woodin Ranskassa toimivan sahatavaran jatkojalostusta harjoittavan Metsä Wood France SAS:n osakekannan myynti mutares AG:lle toteutui 5.10.2015

Lähiajan näkymät
Metsä Groupin liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä olevan suunnilleen vuoden 2015 viimeisen neljänneksen tasolla.

Pääjohtaja Kari Jordan:
”Metsä Groupin liiketoiminta kehittyi vuonna 2015 positiivisesti. Liikevaihto kasvoi, liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli selvästi edellisvuotta parempi, kassavirtamme oli hyvä ja taseemme vahvistui. Tuloksentekokykymme oli vuoden aikana nousujohteinen pois lukien investointi- ja huoltoseisokkien vaikutus viimeisellä neljänneksellä. Hyödyimme valuuttakurssimuutoksista jonkin verran, mutta ennen kaikkea parantuneen tuloskunnon taustalla on pitkäjänteinen työmme tehokkuuden ja tuottavuuden parantamiseksi.

Keväällä 2015 aloitimme uuden sukupolven biotuotetehtaan rakentamisen Äänekoskelle. Tehdas käyttää puuta vuosittain 6,5 miljoonaa kuutiometriä ja tuottaa 1,3 miljoonaa tonnia sellua sekä muita biotuotteita. Tämä 1,2 miljardin euron investointi on tärkeä koko Suomen kansantalouden kannalta ja se vahvistaa Metsä Groupin pitkän aikavälin kannattavuutta sekä kilpailukykyä. Biotuotetehtaan rakentaminen on sujunut hyvin ja etenemme määrätietoisesti kohti vuoden 2017 kolmatta neljännestä, jolloin tehdas käynnistyy.

Metsä Boardin vuonna 2005 aloitettu rakennemuutos paperiyhtiöstä johtavaksi kartonkiyhtiöksi saatiin valmiiksi. Husumin tehtaan 170 miljoonan euron investointiohjelma on toteutettu ja uusi taivekartongin tuotantolinja on käyntiinlähtövaiheessa. Husumin ja samalla koko Metsä Groupin viimeinen jäljellä ollut painopaperituotanto loppui vuoden 2015 lopussa lähes kokonaisuudessaan.”

METSÄ GROUP

Oman pääoman tuotto, % 15,9 13,0 15,5 11,1
   - ” -, ilman kertaluonteisia eriä 15,8 13,4 14,6 17,6

2015 2014 2015 2014
Taloudellinen asema 31.12. 31.12. 30.9. 30.9.
Omavaraisuusaste, % 43,2 37,9 42,7 38,5

29,0 31,4 337,2 179,9 55,1
- " -, %:a liikevaihdosta 1,9 3,7 23,3 9,0 5,4

Lähiajan näkymät
Puun kysyntä painottuu sulan maan aikana korjattaviin hakkuukohteisiin ja energiapuussa latvusmassaan. Metsänhoitopalveluiden myynnin arvioidaan kasvavan.

Puutuoteteollisuuden liikevaihdon arvioidaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä pysyvän edellisen vuoden vertailujakson tasolla. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä sahatavaramarkkinoiden tasapainon odotetaan paranevan kuusisahatavaran osalta ja mäntysahatavaran osalta jatkuvan ylitarjontatilanteessa EMEA-myyntialueen heikon kysynnän vuoksi. Koivuvanerituotannon seisokit ovat mahdollisia markkinatilanteesta riippuen. Muiden puutuotteiden kysynnän odotetaan jatkuvan vakaana.

Maailmanlaajuinen taloudellinen epävarmuus sekä muutokset valuuttamarkkinoilla vaikuttavat Metsä Fibren toimintaympäristöön. Sellun globaali kysyntä on kuitenkin pysynyt vakaana eikä merkkejä olennaisista markkinatilanteen muutoksista ole näkyvissä.

Metsä Boardin kartonkitoimitusten odotetaan kasvavan tammi–maaliskuussa vuoden 2015 viimeisestä neljänneksestä. Husumin uudella, vielä käyntiinlähtövaiheessa olevalla tuotantolinjalla, on taivekartongin keskihintaa laskeva vaikutus. Yhtiö arvioi, että vaaditut laatutavoitteet saavutetaan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti viimeistään vuoden kolmanteen neljännekseen mennessä.

Pehmo- ja ruoanlaittopaperimarkkinoilla kysynnän odotetaan jatkuvan vakaana kaikilla markkina-alueilla. Pehmopaperin kysyntä kasvaa erityisesti itäisessä Keski-Euroopassa ja ruoanlaittopapereiden kysyntä kasvaa Aasiassa.

Julkistamismenettely
Metsä Group noudattaa Finanssivalvonnan standardin 5.2b mahdollistamaa julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Metsä Groupin vuoden 2015 tilinpäätöstiedotteesta. Tilinpäätös on kokonaisuudessaan tämän pörssitiedotteen liitetiedostona pdf-muodossa ja saatavilla konsernin internetsivulla osoitteessa www.metsagroup.fi

METSÄ GROUP

Vesa-Pekka Takala, talousjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4260
Juha Laine, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541

Vuonna 2016 Metsä Group julkaisee seuraavat taloudelliset raportit:
3.5.2016 osavuosikatsaus tammi–maaliskuulta 2016
4.8.2016 osavuosikatsaus tammi–kesäkuulta 2016
2.11.2016 osavuosikatsaus tammi–syyskuulta 2016

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Metsä Group on biotalouden edelläkävijä. Keskitymme pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, ensikuitukartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Korkealaatuisissa tuotteissamme yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2015 oli 5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 600 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 116 000 suomalaista metsänomistajaa.