Metsä Groupin vuoden 2024 tammi–kesäkuun vertailukelpoinen liiketulos 57 miljoonaa euroa

Metsä Groupin puolivuosikatsaus tammi–kesäkuu 2024

Tammi–kesäkuu 2024 (1–6/2023)

• Liikevaihto oli 2 937 miljoonaa euroa (3 116).
  • Liiketulos oli 46 miljoonaa euroa (402). Vertailukelpoinen liiketulos oli 57 miljoonaa euroa (380).
  • Tulos ennen veroja oli 19 miljoonaa euroa (389). Vertailukelpoinen tulos ennen veroja oli 30 miljoonaa euroa (370).
  • Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli 1,8 % (10,7).
  • Liiketoiminnasta kertyneet nettorahavirrat olivat -252 miljoonaa euroa (18).

Huhti–kesäkuu 2024 (4–6/2023)

• Liikevaihto oli 1 480 miljoonaa euroa (1 481).
  • Liiketulos oli -12 miljoonaa euroa (127). Vertailukelpoinen liiketulos oli -13 miljoonaa euroa (104).
  • Tulos ennen veroja oli -26 miljoonaa euroa (119). Vertailukelpoinen tulos ennen veroja oli -27 miljoonaa euroa (98).
  • Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto oli -0,3 % (5,9).
  • Liiketoiminnasta kertyneet nettorahavirrat olivat -114 miljoonaa euroa (-19).

Tapahtumat vuoden 2024 toisella neljänneksellä

• Metsä Groupin pitkäkuituisen sellun keskimääräiset myyntihinnat nousivat Euroopassa ja Kiinassa edelliseen vuosineljännekseen verrattuna.
  • Markkinahavusellun kysyntä on ollut vahvaa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Kiinassa markkinasellun ostoaktiivisuus on heikentynyt.
  • Metsä Groupin kartonkien kysyntä ja hinnat pysyivät vakaina edelliseen vuosineljännekseen nähden. Toimitusmäärät kasvoivat hieman.
  • Kemin biotuotetehdas palasi kesäkuussa tuotantoon haihduttamon kaasuräjähdyksen vauriokorjausten jälkeen.
  • Metsä Board teki huhtikuussa investointipäätöksen Simpeleen kartonkikoneen uudistamisesta.
  • Metsä Group toteutti 13.5.2024 yritysjärjestelyn, jossa venäläisten tytäryhtiöiden omistus siirtyi VLP-konsernille. Metsä Group lopetti vuonna 2022 Venäjän liiketoimintonsa, mukaan lukien Svirin sahan, puunhankinnan sekä kartonkimyynnin toiminnot. Nyt toteutetun yrityskaupan jälkeen konsernilla ei enää ole omistuksia Venäjällä. Yritysjärjestelyn vaikutus tilikauden liiketulokseen oli yhteensä 13,8 miljoonaa euroa.

Tulosohjeistus heinä–syyskuu 2024

Metsä Groupin vertailukelpoisen liiketuloksen arvioidaan vuoden 2024 heinä–syyskuussa olevan parempi kuin vuoden 2024 huhti–kesäkuussa.

Pääjohtaja Ilkka Hämälä:

Ensimmäinen puolivuotiskausi 2024 oli Metsä Groupille taloudellisesti erittäin heikko. Syynä olivat edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna laskeneet myyntihinnat erityisesti sellussa ja kartongissa sekä edelleen kasvuaan jatkaneet puukustannukset. Poliittisten lakkojen aiheuttama liikevoittomenetys katsauskaudelle oli 60 miljoonaa euroa. Kemin biotuotetehtaan haihduttamolla tapahtunut kaasuräjähdys aiheutti vertailukelpoiseen liikevoittoon noin 100 miljoonan aleneman ennen vakuutuskorvauksia. Synkistä luvuista huolimatta useissa liiketoiminnoissamme näkyy myönteistä kehitystä. Sellumarkkina Euroopassa on toisen neljänneksen aikana ollut vahva ja hintataso nouseva. Ensikuitukartonkien kysyntätilanne on vuonna 2024 selvästi parantunut viime vuoden ennätysmatalalta tasolta. Rakennusteollisuuden heikkona jatkuneesta tilanteesta huolimatta kertopuu on ollut sekä hinnaltaan että kysynnän määrältään vakaalla hyvällä tasolla. Pehmopapereiden kannattavuus jatkuu kohtuullisena, joskin nousevat raaka-ainehinnat vaikuttavat merkittävästi tulostasoon. Heikossa suhdanteessa tuoteryhmistämme jatkavat ainoastaan sahatavara ja havuvaneri, joihin rakennusteollisuuden heikko vire iskee suoraan.

Alkuvuonna olemme jatkaneet työtä konsernin tulevan kehityksen valmistelussa. Kuura®-tekstiilikuituhankkeemme on siirtynyt seuraavaan vaiheeseen, jossa selvitämme teollisen investoinnin toteutusta. Koetehdas jatkaa toimintaansa tuottaen tekstiilien raaka-ainetta markkinoille asiakaspalautteen saamiseksi.

MuotoTM-kuituvalupakkausten teollisen tehtaan esisuunnittelu Raumalle etenee. Äänekoskella sijaitsevalla koetehtaalla siirrytään loppuvuonna kehitystoiminnasta tuotteiden valmistukseen loppuasiakkaille saadaksemme tuotekehityspalautetta tehtaan teollista vaihetta varten. Pääasiallinen loppukäyttökohde tulee olemaan fossiilisten materiaalien korvaaminen elintarvikepakkaamisessa. Selvitämme myös ligniinin tuotteistamista Äänekoskelle rakennettavalla koetehtaalla. Ligniinillä voidaan korvata useiden kemianteollisuuden tuotteiden fossiilisia raaka-aineita. Ensimmäinen sovelluskohde tulee olemaan betoniteollisuudessa käytettävä lisäaine. Hiilidioksidin talteenoton selvitys selluteollisuuden savukaasuista on hyvin laaja ja merkittävä kehityshanke. EU:n tulevat, tiukentuvat hiilidioksidin talteenottotavoitteet sisältävät suunnitelman merkittävästä määrästä teknisesti talteenotettua hiilidioksidia. Metsä Groupin potentiaali hiilidioksidin talteenottoon on yli 10 miljoonaa tonnia vuodessa, mutta hanke on teknisesti erittäin vaativa ja edellyttää talteenotetun hiilidioksidin käyttöä tukevaa lainsäädäntöä.

Näiden mittavien kehityshankkeiden valmistelu ja mahdollinen toteutus aikanaan vaatii Metsä Groupin olemassa olevan teollisuuden kilpailukykyä, joka luo kassavirtaa kehityspanoksille. Metsä Groupin päätuotteiden markkinat kasvavat, ja asemamme valitsemissamme tuotesegmenteissä on vahva. Suomalaisen metsätalouden kannalta erittäin tärkeä selluteollisuus on markkina-asemaamme maailman suurimpana markkinahavusellun tuottajana vastaavassa kunnossa.

Metsä Fibren kaikki neljä tehdasta ovat suorituskyvyltään maailman huippuluokkaa havusellun valmistuksessa, Kemi ja Äänekoski toki vielä omassa luokassaan kilpailijoihin verrattuna. Metsä Boardin taivekartonkiteollisuus on vaativissa asiakaskäytöissä segmenttinsä markkinajohtaja niin Euroopassa kuin USA:ssa. Husumin taivekartonkikoneen viime vuonna toteutettu laajennus tekee siitä Euroopan tehokkaimman yksikön. Metsä Board on päättänyt uudistaa Simpeleen kartonkikoneen osana tehtaan laajempaa kehitysinvestointiohjelmaa. Sillä varmistetaan toiminnan laadullinen ja taloudellinen kilpailukyky pitkälle tulevaisuuteen. Metsä Tissue vahvistaa asemaansa pohjoismaiden johtavana pehmopapereiden tuottajana Mariestadin uuden tuotantolinjan ansiosta sekä Mäntän tehtaan kehitysohjelmalla. Äänekoskella käynnissä oleva tehdasinvestointi kasvattaa merkittävästi vahvan kysynnän saavuttaneen kertopuun volyymiä ja tuotannon tehokkuutta.

Metsä Groupin lyhyemmän ja pidemmän aikavälin teollisuuden kehitystoimet kohdistuvat jalostusasteen nostoon ja toisaalta teollisuuden kilpailukyvyn edelleen vahvistamiseen. Kaikki lähtee nyt ja tulevaisuudessa suomalaisesta talousmetsästä. Metsätalouden vastuullista, ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen tasapainon huomioivaa kehitystyötä on jatkettava aktiivisesti, avoimesti ja väsymättä. Suomen metsätalouden ja metsäteollisuuden menestys on kansallista hyvinvointiamme turvaava merkittävä tekijä. Edelleen noin kolmannes Suomen tavaraviennin nettotulosta syntyy kotimaisia raaka-aineita ja suomalaista työtä käyttävästä metsäteollisuudesta. Vientituloista kertyvät rahavirrat kanavoituvat monia reittejä suomalaisen yhteiskunnan hyvinvoinnin rakentamiseen.

Taloudelliset tunnusluvut
2024 2023 2024 2023 2023
1–6 1–6 4–6 4–6 1–12
Liikevaihto, milj. euroa 2 937,0 3 115,8 1 479,5 1 481,4 6 110,4
EBITDA, milj. euroa 270,2 555,3 85,5 200,5 845,3
  Vertailukelpoinen, milj. euroa 273,4 531,9 87,9 177,1 833,0
  % liikevaihdosta 9,3 17,1 5,9 12,0 13,6
Liiketulos, milj. euroa 46,1 402,3 -11,6 126,6 498,1
  Vertailukelpoinen liiketulos, milj. euroa 57,0 379,8 -12,9 104,1 487,9
  % liikevaihdosta 1,9 12,2 -0,9 7,0 8,0
Kauden tulos ennen veroja 19,1 389,2 -26,1 118,7 487,8
  Vertailukelpoinen, milj. euroa 29,8 370,0 -27,3 98,1 481,6
Kauden tulos 20,5 305,8 -19,9 92,6 383,6
Sijoitetun pääoman tuotto, % 1,5 11,3 -0,2 7,0 7,3
  Vertailukelpoinen, % 1,8 10,7 -0,3 5,9 7,2
Oman pääoman tuotto, % 0,7 10,7 -1,4 6,5 6,8
  Vertailukelpoinen, % 0,9 10,2 -1,7 5,3 6,7
Omavaraisuusaste kauden lopussa, % 56,4 58,7 56,4 58,7 55,9
Nettovelkaantumisaste kauden lopussa, % 21,3 15,3 21,3 15,3 11,7
Korolliset nettovelat kauden lopussa, milj. euroa 1 179,6 870,2 1 179,6 870,2 662,9
Kokonaisinvestoinnit, milj. euroa 262,1 552,9 145,9 302,9 1 193,2
Liiketoiminnan nettorahavirta, milj. euroa -251,6 18,3 -114,4 -19,2 925,6
Henkilöstö kauden lopussa 10 045 10 232 10 045 10 232 9 464

Liikevaihto ja liiketulos
1–6/2024, milj. euroa Puunhankinta ja metsä-palvelut  Puutuote-teollisuus Sellu- ja saha-teollisuus Kartonki-teollisuus Pehmo- jatiivispaperit
Liikevaihto 1 165,0 295,9 1 159,1 993,6 581,3
  Liiketoiminnan muut tuotot 5,2 3,1 24,7 25,8 6,5
  Liiketoiminnan kulut -1 151,6 -272,7 -1 135,4 -936,0 -507,0
  Poistot ja arvonalentumiset -0,9 -10,9 -117,1 -61,0 -23,7
Liiketulos 17,8 15,4 -68,8 22,3 57,1
  Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät -4,1 -0,1 4,6 8,3 2,5
Vertailukelpoinen liiketulos 13,6 15,3 -64,1 30,7 59,6
  % liikevaihdosta 1,2 5,2 -5,5 3,1 10,3

Lähiajan näkymät

Puun kysyntä kohdistuu erityisesti kesäkorjuukelpoisiin harvennusleimikoihin, koivutukkiin ja hankintapuuhun. Energiapuussa kysyntä kohdistuu latvusmassaan ja energiarankaan. Metsänhoitopalveluiden kysynnän ennustetaan jatkuvan vahvana.

Rakentaminen on jatkunut heikkona kaikilla Euroopan päämarkkinoilla, mikä näkyy erityisesti havuvanerin alhaisena kysyntänä. Kerto
® LVL tuotteiden kysyntä on kuitenkin hyvällä tasolla. USA:n vahvana jatkuva asuntorakentaminen sekä uudet asiakkuudet tukevat edelleen Kerto LVL:n kysyntää. Koivuvanerin kysyntä ylittää tarjonnan yleisestä talouden taantumasta huolimatta. Standardilaatujen kysynnän odotetaan jatkuvan hyvänä, mutta Saksan kuljetusvälinesegmentin kysyn-tä jatkunee normaalia heikompana.

Ison-Britannian puutuotteiden jatkojalostusliiketoiminnan kysynnän odotetaan tulevina kuukausina jatkuvan vuodenaikaan nähden normaalina.

Markkinahavusellun kokonaiskysynnän odotetaan jatkuvan vakaana Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Markkinasellun kysyntä jatkuu heikkona Kiinassa. Sahatavaran kysyntä- ja hintatilanteen arvioidaan pysyvän nykyisellä tasolla.

Kartonkien kysynnän odotetaan pysyvän vakaana vuoden kolmannella neljänneksellä. Kuluttajatuotteiden yleistä kysyntää määrittävät edelleen kuluttajien ostovoiman kehittyminen sekä kuluttajien yleinen ostokäyttäytyminen. Kartonkien toimitusmäärien arvioidaan heinä–syyskuussa kasvavan hieman edellisestä vuosineljänneksestä. Valuuttamääräisten myyn
tihintojen arvioidaan pysyvän vakaina.

Kustannusten nousu ensimmäisellä vuosipuoliskolla heikensi pehmopaperiliiketoiminnan katetasoja, ja toimenpiteet katteiden parantamiseksi jatkuvat. Pehmo- ja tiivispaperituotteiden kysynnän odotetaan jatkuvan vakaana.

METSÄ GROUP

Vesa-Pekka Takala, talousjohtaja, Metsä Group, puh. 040 570 0074
Katariina Saelan, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 040 829 9455

Metsä Group

Metsä Groupin juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyhtiömme on yli 90 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta. Valmistamme puusta tuotteita, joita ihmiset tarvitsevat arjessaan ympäri maailman. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja kartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin. Olemme sitoutuneet uudistavaan metsätalouteen, joka vahvistaa metsäluonnon tilaa mitatusti. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 6,1 miljardia euroa ja työllistämme noin 9 500 henkilöä.

Seuraa Metsä Groupia: X  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram