• Metsä Group/

Metsä Spring ja Valmet yhteistyöhön uudenlaisen puupohjaisen fossiilisia materiaaleja korvaavan tuotteen kehittämiseksi

Metsä Group lehdistötiedote 13.2.2020

Metsä Groupin innovaatioyhtiö Metsä Spring ja Valmet käynnistävät hankkeen, jossa kehitetään uudenlaista puupohjaista tuotetta, jolla voidaan korvata fossiilisista raaka-aineista valmistettuja kolmiulotteisia kuluttajatuotteita esimerkiksi pakkaamisessa.

Hankkeessa kehitetään uuden ympäristöystävällisen materiaalin ominaisuuksia ja digitalisaatiota vahvasti hyödyntävää valmistusteknologiaa. Osana hanketta tutkitaan myös Metsä Groupin tuotannon sivuvirtojen käyttöä raaka-aineena. Hankkeen perusteella arvioidaan teknisiä ja taloudellisia edellytyksiä rakentaa koelaitos Suomeen sellu- tai kartonkituotannon yhteyteen.

”Kehittämämme uusi tuote olisi vastuullisesti kasvatetusta uusiutuvasta pohjoisesta puuraaka-aineesta valmistettu, laadukas, turvallinen ja helposti kierrätettävä. Ja jos kierrätys materiaalina ei käytön jälkeen jostain syystä onnistu, niin tuote on myös biohajoava. Lisäksi se tuotettaisiin fossiilittomalla tuotantolaitoksella. Tavoittelemme suuren mittakaavan markkinasegmenttejä. Kunnianhimo hankkeessamme on korkealla ja näemme hyvät mahdollisuudet luoda uusi tärkeä lisäarvotuote suomalaiseen metsäteollisuuteen”, sanoo projektia Metsä Springissä johtava Jarkko Tuominen.

”Valmet on vahvasti sitoutunut kestävää kehitystä tukevien ratkaisujen kehitykseen, ja alan teknologiajohtajana meillä on erinomainen mahdollisuus hyödyntää jo olemassa olevaa uniikkia teknologiaa ja tuotekehitysmahdollisuuksiamme tämänkaltaisiin hankkeisiin. Yhteistyöprojektit asiakkaan kanssa ovat erinomainen tapa viedä kehitystä eteenpäin konkreettisin askelin”, kertoo Valmetin Kartonki- ja Paperikoneet teknologiayksikön johtaja Petri Rasinmäki.

Tavoitteena on käynnistää koelaitos vuoden 2021 aikana. Mikäli koelaitos todentaa konseptin hyväksi, olisi seuraava askel kaupallisia tuotteita valmistavan tehtaan rakentaminen lähivuosina.

Kehityshanke Valmetin kanssa on keväällä 2018 perustetun Metsä Springin kolmas sijoitus. Yhdessä Itochun kanssa Äänekosken biotuotetehtaan alueelle rakennetun uudenlaista puupohjaista tekstiilikuitua valmistavan noin 40 miljoonan euron arvoisen koetehtaan tuotanto on parhaillaan käynnistysvaiheessa. Elokuussa 2019 Metsä Spring teki pääomasijoituksen Woodio Oy:hyn, joka kehittää ja valmistaa täysin vedenkestäviä puukomposiittituotteita.

METSÄ GROUP

Niklas von Weymarn, toimitusjohtaja, Metsä Spring Oy, puh. 040 547 6977

Juha Laine, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541

Metsä Spring

www.metsaspring.com

Innovaatioyhtiö Metsä Spring investoi osaamista ja varoja kestävää metsäbiotaloutta uudistaviin konsepteihin tavoitteena kartuttaa Metsä Groupin sidosryhmien varallisuutta pitkällä aikavälillä.

Seuraa Metsä Springiä: Twitter LinkedIn

Metsä Group

www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2019 oli 5,5 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä. Konsernilla on toimintaa lähes 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 103 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram Slideshare

Valmet

www.valmet.fi

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Tavoitteemme on tulla maailman parhaaksi asiakkaidemme palvelussa.

Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistykselliset palvelut ja automaatioratkaisut parantavat asiakkaidemme tuotantoprosessien luotettavuutta ja suorituskykyä sekä tehostavat raaka-aineiden ja energian käyttöä.

Valmetin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 3,5 miljardia euroa. Yli 13 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Valmetia: Twitter