Metsä Tissue menestyi WWF:n ympäristöindeksivertailussa

WWF on tänään julkistanut toisen kerran järjestetyn paperiyhtiöiden ympäristöindeksivertailun tulokset (WWF Environmental Paper Company Index). Vertailussa WWF arvioi paperintuottajia niiden ekologisen jalanjäljen perusteella. WWF kävi tarkasti läpi arviointiin osallistuneiden yritysten koko tuotannon tärkeimmät ympäristökriteerit, kuten puukuidun hankinnan kestävästi hoidetuista metsistä, tuotannon ympäristötehokkuuden sekä julkisen raportoinnin.

Pehmopaperikategorian kolme parasta yritystä, SCA Tissue, Metsä Tissue ja Sofidel, sijoittuivat kokonaisarvioinnissa prosentin sisälle toisistaan. WWF arvioi Metsä Groupin pehmo- ja ruoanlaittopaperiliiketoiminnan parhaaksi kestävän kehityksen raportoinnin ja ympäristöjohtamisjärjestelmien alakategoriassa. Metsä Tissuen tulos oli 86 prosenttia maksimiarvosanasta, kun toiseksi tulleen pehmopaperituottajan tulos oli 78 prosenttia.

”Arvioinnin tulos on palkitseva ja todella motivoiva. Olemme tehneet paljon työtä parantaaksemme läpinäkyvyyttä ja ympäristötehokkuutta”, Metsä Tissuen toimitusjohtaja Mika Joukio sanoo.

Esimerkkinä strategisesta ja käytännön sitoutumisesta kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan Joukio mainitsee laajan kestävän kehityksen koulutuksen, jonka noin sata työtekijää suoritti viime vuonna. ”Toinen maininnan arvoinen esimerkki on yhtiön pitkän tähtäimen tavoite lieventää ilmastonmuutosta parantamalla systemaattisesti energiatehokkuutta. Tämän vuoden loppuun mennessä tavoitteemme on saavuttaa 20 prosentin parannus vuoden 2007 tasoon verrattuna”, Joukio lisää.

”Arvostamme arviointiin osallistuneiden yritysten läpinäkyvyyttä. Päästämällä meidät arvioimaan ympäristösuorituskykyään Metsä Tissue osoittaa, että se suhtautuu vakavasti ympäristö- ja sosiaaliseen vastuuseen”, WWF:n kansainvälisen sellu- ja paperiohjelman päällikkö Emmanuelle Neyroumande sanoo.

Mika Joukio, toimitusjohtaja, Metsä Tissue, puh. 010 465 4959, mika.joukio@metsagroup.com
Marja-Leena Dahlskog, viestintäpäällikkö, Metsä Tissue, puh. 010 465 5149, marja-leena.dahlskog@metsagroup.com

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä ihmisten arjessa ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu. Liiketoiminta-alueemme ovat pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki ja paperi, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa.

Metsä Tissue tuo korkealaatuisilla pehmo- ja ruoanlaittopapereillaan mukavuutta kuluttajien, loppukäyttäjien ja asiakkaiden jokaiseen päivään. Se on Euroopan johtava koti- ja suurtalouksien pehmopaperituotteiden toimittaja ja maailman johtava ruoanlaittopapereiden toimittaja. Sen päätuotemerkit ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin ja SAGA. Metsä Tissuella on tuotantoa kuudessa maassa, sen liikevaihto vuonna 2011 oli 970 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 3 300 henkilöä. Metsä Tissue on osa Metsä Groupia.