Metsä Tissue osaksi Modellfabrik Papier in Düren -tutkimusverkostoa

Metsä Groupiin kuuluvasta Metsä Tissuesta tulee 1. heinäkuuta 2023 Saksassa sijaitsevan ”Modellfabrik Papier in Düren” -verkoston osakas. Vuonna 2020 perustettu Modellfabrik on vastuullisten paperiteknologioiden tutkimus- ja kehitysyhteisö. Se tekee päästöttömään paperintuotantoon liittyvää perustutkimusta. Päätavoitteena on päästä 80 %:n energiansäästöihin paperintuotannossa ja saavuttaa ilmastoneutraalius vuoteen 2045 mennessä. Tämä tarkoittaa käytännössä CO2-neutraalia paperintuotantoa. Tarkoituksena on panostaa aktiivisesti Pariisin ilmastosopimuksen täyttämiseen ja turvata Saksan asema teollisuuden sijaintipaikkana. Virallisena osakkaana Metsä Tissue on nyt osa monitieteellistä teollisuuden ja akatemian tutkimusverkostoa myös Saksassa kotipaikkansa Suomen lisäksi.

”Vastuullisuus on Metsä Tissuen ja Metsä Groupin keskeinen strateginen kulmakivi. Modellfabrik Papier in Düren -verkostossa panostamme aktiivisesti hiilineutraalin yhteiskunnan ja vastuullisemman tulevaisuuden luomiseen. Pehmopaperituotteiden ja tiivispaperien kansainvälisenä valmistajana voimme tuoda pöytään oman osaamisemme ja pääsemme tekemään yhteistyötä erittäin kokeneiden tutkijoiden ja teollisuusosaajien kanssa. Näin voimme kehittää tulevaisuuden vähäenergistä ja resursseja säästävää paperintuotantoa”, sanoo Metsä Tissuen tutkimus- ja kehitysjohtaja Alexander Deutschle.

Metsä Tissue ottaa aktiivisen roolin tutkimusverkostossa. Modellfabrik perustettiin vuonna 2020, ja sillä on käynnissä neljä tutkimusprojektia, jotka on rahoitettu sen omista resursseista.

”Osakkaana Modellfabrik Papier in Dürenissa pääsemme aktiivisesti muokkaamaan ilmastoneutraalin paperintuotannon haasteita nykytutkimuksen keinoin. Samalla olemme vankistamassa Dürenin alueen asemaa Saksan suurimpana paperialueena. Tutkimusverkoston kautta varmistamme Saksan kilpailukyvyn teollisuuden sijaintipaikkana ja turvaamme myös alueen työpaikat pitkällä aikavälillä”, sanoo Metsä Greaseproof Papersin tehtaanjohtaja Michael Barth.

”Tutkimusverkostoon liittyminen on Metsä Tissuelle merkittävä askel. Se osoittaa, että otamme yrityksenä ilmastonmuutoksen hyvin vakavasti ja että ymmärrämme vastuumme paperinvalmistajana. Meidän on ehdottomasti oltava aktiivisia ja puututtava ilmastoneutraalin paperintuotannon haasteisiin”, sanoo Metsä Tissuen Kreuzaun tehtaan johtaja Pascal Stephan.

Vuoteen 2025 mennessä Modellfabrik Papierille rakennetaan Düreniin uusi moderni rakennus, joka on paitsi tutkimustavoitteen myös uusimpien ympäristöstandardien mukainen. Tulevaisuudessa siellä kehitetään innovatiivisia ratkaisuja paperintuotantoon mutta myös muille teollisuudenaloille, joilla on samoja haasteita.

Alexander Deutschle, Metsä Tissuen tutkimus- ja kehitysjohtaja, puh. +49 175 572 0199, alexander.deutschle@metsagroup.com

Michael Barth, Metsä Greaseproof Papersin tehtaanjohtaja, puh. +49 175 291 1139, michael.barth@metsagroup.com

Joanna Linnermo, Metsä Tissuen viestintäpäällikkö, puh. +358 40 5555868, joanna.linnermo-kumpuoja@metsagroup.com

Metsä Tissue

Metsä Tissue tekee arjesta puhtaampaa. Olemme yksi Euroopan johtavista koti- ja suurtalouksien pehmopapereiden toimittajista sekä yksi maailman johtavista tiivispapereiden toimittajista.

Tuotemerkkimme ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin ja SAGA. Tuotantolaitoksemme sijaitsevat viidessä maassa, ja työllistämme noin 2 450 henkilöä. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 1,2 miljardia euroa. Metsä Tissue on osa Metsä Groupia.

Seuraa Metsä Tissueta: Twitter LinkedIn Instagram Facebook