Metsäasioiden hoitaminen onnistuu myös kesälomalla

Kesä on erinomaista aikaa hoitaa metsäasioita. Jos lomailet metsäsi sijaintipaikkakunnalla, ota yhteyttä Metsäliiton paikalliseen yhteyshenkilöön. Hänellä on sinulle ja metsällesi monenlaista tarjottavaa.

Sovi yhteyshenkilön kanssa alkajaisiksi ilmainen metsäkäynti; ostoesimiehen lisäksi metsääsi voi tulla mukaan myös metsänhoitoesimies. Metsäliitolla on tarjolla kaikkia metsänhoitopalveluita kautta maan. Niitä voi ostaa yksittäisinä palveluina tai tehdä vaikka kokonaisvaltaisen hoitosopimuksen.

”Metsän hoito- ja hakkuutarpeet selviävät parhaiten paikanpäällä. Metsäkäynnin jälkeen metsänomistaja saa halutessaan tarjouksen sekä hoito- että hakkuutöistä. Jos metsät ovat olleet pitempään oman onnensa nojassa, voimme hoitaa ne kerralla hyvään kasvukuntoon metsänomistajan toiveiden mukaisesti”, Pohjois-Ylöjärven ja Kihniön ostoesimies Kyösti Rentola kertoo.

Moni metsänomistaja on Rentolan mukaan yllättynyt iloisesti siitä, miten paljon puukauppatuloja on jäänyt käteen tällaisen ”kerralla kuntoon” -hankkeen jäljiltä.

Ei metsäsuunnitelmaa? Ei hätää

Jos metsätilan metsäsuunnitelma on vanha tai sitä ei ole lainkaan, Metsäliitto voi korjata tilanteen. ”Teetämme metsänomistajalle yhteistyössä paikallisen metsäkeskuksen kanssa yksilöllisen metsäsuunnitelman, joka laaditaan tarkasti metsänomistajan toiveiden ja metsään liittyvien tavoitteiden mukaisesti.”

Metsäsuunnitelma kannattaa siirtää suoraan Metsäliiton Metsäverkko-palveluun, jossa se on nähtävissä sähköisesti. Metsänomistaja voi itse pitää suunnitelmaa ajan tasalla sitä mukaa, kun metsissä töitä tehdään. Puuston kasvuluvut Metsäliitto päivittää Metsäverkkoon kerran vuodessa. Verkkoon siirrettävä metsäsuunnitelma voi olla korkeintaan viisi vuotta vanha.

”Metsäverkko on kätevä työkalu etämetsänomistajalle. Hän voi tarkastella metsäsuunnitelmaa omalla tietokonepäätteellään samanaikaisesti vaikka ostoesimiehen kanssa ja suunnitella toteutettavia toimenpiteitä. Tai jos metsällä on useampi omistaja, Metsäverkon avulla he voivat kätevästi yhdessä miettiä metsäomaisuuteensa liittyviä asioita”, Rentola esittelee. Metsäverkossa on myös muun muassa verotyökalu, ja sen avulla metsäveroilmoituksen tekeminen käy todella kätevästi.

Edessä metsätilan sukupolvenvaihdos?

Sukupolvenvaihdospalvelu on yksi Metsäliiton uusimmista palveluista, se toteutetaan yhteistyössä ProAgrian kanssa. ”Meiltä saa asiantuntijatukea, teemme tila-arvion, hoito- ja hakkuusuunnitelman, tarjoamme sukupolvenvaihdoksen yhteydessä mahdollisesti tarvittavat puukauppapalvelut sekä teemme uuden metsänomistajan kanssa metsätilakäynnin.”

Rentola uskoo, että Metsäliiton tarjoamat sijoitusmahdollisuudetkin kiinnostavat varmasti myös etämetsänomistajia. Viime vuodelta sääntömääräiselle osuuspääomalle maksettiin korkoa 5,5, prosenttia. Kahdelle muulle lisäosuuspääomalle – A ja B – maksettiin korkoa 5,0 ja 4,5 prosenttia.

Kysy lisää! Oman Metsäliiton yhteyshenkilön saat selville MetsäSoitto-palvelunumerosta 010 7770. Häneen kannattaa olla yhteydessä jo ennen lomaa ja sopia tapaamisesta.