Metsäliitto-konsernin vuoden 2011 liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 314 miljoonaa euroa

Metsäliitto-konserni tilinpäätöstiedote 2011 9.2.2012 kello 12

Loka–joulukuun liiketulos ilman kertaeriä 3 miljoonaa euroa

Vuoden 2011 tilinpäätöstiedote julkaistaan sisällöltään entisillä vuoden 2011 mukaisilla Metsäliitto-konsernin yritysnimillä.

Vuoden 2011 tulos
– Liikevaihto oli 5 346 miljoonaa euroa (1–12/2010: 5 377 milj. euroa).
– Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 314 miljoonaa euroa (547). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät oli 29 miljoonaa euroa (497).
– Tulos ennen veroja ja ilman kertaluonteisia eriä oli 195 miljoonaa euroa (411). Sisältäen kertaerät, tulos ennen veroja oli -98 miljoonaa euroa (345).

Loka–joulukuun 2011 tulos
– Liikevaihto oli 1 223 miljoonaa euroa (10−12/2010: 1 391 milj. euroa).
– Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli 3 miljoonaa euroa (142). Liiketulos sisältäen kertaluonteiset erät oli -200 miljoonaa euroa (82).
– Tulos ennen veroja ja ilman kertaluonteisia eriä oli -21 miljoonaa euroa (112). Sisältäen kertaerät, tulos ennen veroja oli -228 miljoonaa euroa (52).

Tapahtumat vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä
– M-real käynnisti neuvottelut Alizayn tehtaan sulkemiseksi sekä kannattamattomien liiketoimintojen lopettamiseksi Gohrsmühlen tehtaalla.
– M-real ilmoitti sulkevansa Äänekoskella päällystettyjä papereita tuottavan koneen vuoden 2011 loppuun mennessä. Vastaavasti Husumin tehtaan tuotantoa aiotaan kasvattaa vuoden 2012 aikana 285 000 tonnista 340 000 tonniin.
– Metsä Tissue ilmoitti sulkevansa pehmopaperin tuotanto-, jalostus- ja logistiikkatoiminnan Konstancin-Jeziornan tehtaalla huhtikuussa 2012.
– Metsäliitto Osuuskunta lanseerasi Pääomabonus-sijoitusvaihtoehdon omistajajäsenille. Uusi sijoitusmahdollisuus on voimassa vuoden 2012 alusta.
– Metsä-Botnian selluntuotantomäärä oli ennätyksellinen. Äänekosken, Joutsenon ja Rauman tehtailla tehtiin uusi vuosituotantoennätys.

Tilikauden jälkeiset tapahtumat
– M-real ilmoitti 13.1.2012 myyvänsä Reflexin tehtaan Premium Paper -liiketoiminnan Hahnemühle FineArt GmbH:lle. Järjestelyn arvioidaan toteutuvan vuoden 2012 ensimmäisen neljänneksen aikana.
– Metsäliitto-konserni ilmoitti yhtenäistävänsä yritysidentiteettinsä Metsä Groupiksi.

”Maailmantalouden epävarmuus erityisesti vuoden toisella puoliskolla heikensi kysyntää kaikilla liiketoiminta-alueillamme, ja konsernin viimeisen neljänneksen tulos jäi vaatimattomaksi. Viime vuosien onnistuneen rakennemuutoksen ansiosta konsernimme perusta on luja. Fokusoimme jatkossa vahvasti neljään tukijalkaan, jotka ovat puutuotteet, sellu, kartonki sekä pehmo- ja ruoanlaittopaperit.

M-realin uudelleenjärjestelyt ja paperiliiketoiminnan strateginen tarkastelu ovat nyt loppusuoralla ja parantavat tuloksenteon edellytyksiä merkittävästi. Metsä Tissuen kehitysinvestoinnit antavat hyvän pohjan sen kannattavuuden parantamiselle.

Yritysidentiteettimme muutos yhtenäiseksi Metsä Groupiksi vahvistaa kilpailukykyämme edelleen.”

Pääjohtaja Kari Jordan, Metsä Group

Puun-hankinta

Puutuote-teollisuus

Sellu-teollisuus
Kartonki- ja paperi-teollisuus Pehmo- ja ruoanlaitto-paperit
Liikevaihto 1 476 939 1 301 2 485 971
  Liiketoiminnan muut tuotot 10 9 19 66 11
  Liiketoiminnan kulut -1 459 -904 -994 -2 574 -923
  Poistot ja arvonalentumiset -3 -41 -63 -191 -40
Liiketulos 24 3 263 -214 20
  Kertaluonteiset erät - 9 4 274 -
Liiketulos ilman kertaeriä 24 12 267 59 20
- % - liikevaihdosta 1,7 1,3 20,5 2,4 2,1

Lähiajan näkymät
Metsäliiton Puunhankinnan varantotilanne on hyvä. Alkaneen vuoden puumarkkinoihin, lähinnä Länsi-Suomessa, vaikuttavat jonkin verran loppuvuoden 2011 myrskytuhot.

Puutuoteteollisuuden lähiajan näkymät ovat edelleen haasteelliset. Kokonaiskysynnän kasvun odotetaan jäävän päämarkkinoilla parhaimmillaankin vähäiseksi. Kustannusten hallinta jatkuu ja toiminnan sopeuttaminen voi olla välttämätöntä.

Sellun hintatasot eri markkina-alueilla ovat vakiintuneet ja osin kääntyneet nousuun loppuvuoden alenevan kehityksen jälkeen. Lisäksi euron kurssin heikkeneminen suhteessa sellun hinnoitteluvaluuttaan dollariin parantaa kannattavuutta ja suhteellista kilpailukykyä.

Kartongin tilauskannat ovat viime viikkoina olleet nousussa, mutta ovat edelleen normaalitason alapuolella. Vuoden 2011 jälkimmäisellä puoliskolla tilausvirrat laskivat selvästi, minkä arvioidaan pääosin aiheutuneen varastotasojen laskusta toimitusketjun eri osissa yleistalouden epävarmuuden lisääntyessä.

Kartongin pitkän aikavälin kysyntä- ja kannattavuusnäkymät jatkuvat kuitenkin vahvana, ja M-real lisää taivekartonkikapasiteettiaan suunnitellusti. Viimeinen aiemmin julkistettuun ohjelmaan kuuluva investointi, Äänekosken tehtaan taivekartonkikapasiteetin lisäys, toteutetaan vuoden 2012 toisella neljänneksellä.

Pehmopaperituotteiden kysyntä jatkuu varsin vakaana suhdanteista riippumatta. Leivin- ja ruoanlaittopapereiden osalta kysyntä on edelleen kasvussa ja lisämyyntiä tuovat myös tuoteuutuudet. Korkeat energiakustannukset ja raaka-ainehinnat sekä keräyspaperin paikallinen saatavuus ja hinta tuovat haasteita yhtiön tavoitteeseen parantaa liiketulostaan.

Konsernin liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä paranevan vuoden 2011 viimeisestä neljänneksestä lähinnä kartongin ja sellun parempien toimitusmäärien vuoksi.

Uusi julkistamismenettely
Metsäliitto-konserni on siirtynyt noudattamaan Finanssivalvonnan Standardin 5.2b mahdollistamaa uutta julkistamismenettelyä. Tämä tiedote on tiivistelmä Metsäliitto-konsernin vuoden 2011 tilinpäätöstiedotteesta. Tilinpäätös taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja saatavilla konsernin internetsivulla osoitteessa www.metsaliitto.fi

METSÄ GROUP

Talousjohtaja Vesa-Pekka Takala, Metsä Group, puh. 010 465 4260
Johtaja Anu Salonsaari-Posti, Metsä Group, konserniviestintä, puh. 050 453 4262

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteet ovat vahvasti läsnä ihmisten arjessa ja edistävät hyvinvointia kestävästi. Metsä Groupin huipputuotteiden pääraaka-aineeet ovat uusiutuva pohjoismainen puu ja puukuitu. Liiketoiminta-alueemme ovat  puutuotteet, sellu, kartonki ja paperi, pehmo- ja ruoanlaittopaperit sekä puunhankinta. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2011 oli 5,3 miljardia euroa, ja se työllistää noin 12 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa.