Metsäliitto testaa Suomen uutta FSC-standardia

Metsäliitto-konserni lehdistötiedote 4.1.2012

Metsäliitto-konserni on aloittanut Suomen uuden FSC (Forest StewardshipCouncil) -metsäsertifiointistandardin testaamisen osassa omistamistaan metsistä. Konsernin metsät ovat jo sertifioitu PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification) -standardin mukaisesti, ja tarkoituksena on saada käyttöön jatkossa myös FSC-sertifikaatti.

Hanke kattaa Metsäliitto-konserniin kuuluvien yhtiöiden, Metsä-Botnian ja Metsäliitto Osuuskunnan omistamat metsät, joiden kokonaispinta-ala on noin 35 000 hehtaaria. Metsäliitto odottaa saavansa FSC-sertifikaatin vuoden 2012 loppuun mennessä, jonka jälkeen yhtiö tarjoaa sopimusasiakkailleen mahdollisuutta liittyä Metsäliiton FSC-ryhmäsertifiointiin. Metsäliitto tarjoaa jo vastaavaa PEFC-ryhmäsertifiointia sopimusasiakkailleen.

”Metsäsertifiointi kertoo kestävästä metsien käytöstä ja hoidosta. Sertifioinnit ovat vapaaehtoisia järjestelmiä, joilla edistetään metsäluonnon hyvinvointia ja todennetaan puun laillinen alkuperä. Metsäliitto tukee molempia vallitsevia sertifiointijärjestelmiä, ja nyt uuden FSC-sertifioinnin myötä Metsäliiton jäsenillä on enemmän vaihtoehtoja metsäsertifiointijärjestelmien valinnassa”, metsäjohtaja Juha Mäntylä sanoo.

”Pyrimme jatkuvasti lisäämään sertifioitujen tuotteiden määrää”, Mäntylä kertoo. ”Tällä hetkellä noin 80 prosenttia Metsäliiton käyttämästä puusta on sertifioitu joko PEFC:n tai FSC:n mukaisesti, ja haluamme edistää metsäsertifiointia kaikilla alueilla, joilla toimimme.”

PEFC-standardi on vallitsevin metsäsertifiointijärjestelmä Suomessa, tällä hetkellä noin 95 prosenttia Suomen metsistä on sertifioitu tämän järjestelmän mukaan.

Suomen uusi FSC-standardi hyväksyttiin toukokuussa 2011 ja tällä hetkellä FSC-sertifioituja metsiä on kaksi prosenttia Suomen metsäpinta-alasta. Maailman metsistä vain noin seitsemän prosenttia on sertifioitu, ja tästä kaksi kolmasosaa on sertifioitu PEFC-järjestelmän mukaan.

Metsäjohtaja Juha Mäntylä, Metsäliitto-konserni, puh. 010 465 4244
Ympäristöpäällikkö Jussi Ripatti, Metsäliitto-konserni, puh. 0500 180 552