Metsäpäivässä näkee, mitä metsänhoito on parhaimmillaan

Tampereenseudun Metsäpäivän metsäkohteeseen kannattaa tutustua, sillä kilometrin kävelyllä näkee kaiken metsänhoitoon liittyvän.
– Tämä on harvoja mahdollisuuksia Suomessa, kun koko ketjun voi nähdä istutuksesta kannon nostoon, Metsäpäivän metsäkohteesta vastaava Tampereen piirin apulaiskorjuupäällikkö Vesa Hakonen kertoo.
Vaikka koko metsäkohde on ainutlaatuinen, Hakosen mukaan kannattaa käydä tutustumassa erityisesti yhdistelmäkorjuukohteeseen.
– Suomessa pari vuotta käytössä olleessa yhdistelmäkorjuussa korjataan samalla kerralla sekä perinteistä ainespuuta että metsäenergiaa. Yhdistelmäkorjuussa hyödynnetään puunrunkojen joukkokäsittelyä, jossa metsäkone käsittelee yhden rungon sijaan useampaa runkoa kerrallaan, Vesa Hakonen kertoo.
Yhdistelmäkorjuu voidaan tehdä mäntyvaltaisissa metsissä, ja se tuo 5–10 prosentin lisätulon kukkaroon perinteiseen harvennukseen verrattuna.

Kohteen lisäksi asiantuntijapuheenvuoroja ja yli 70 näytteilleasettajaa

Metsäkohteen lisäksi Tampereenseudun Metsäpäivässä on tarjolla kaikki tieto metsänomistamisen eri vaiheisiin. Ylöjärven liikuntakeskuksessa on kolme luentopaikkaa, jonka luennot on jaettu teemoittain: yhdessä keskitytään metsätilan kannattavuuteen, toisessa hyvään metsän ja luonnon hoitoon ja kolmannessa erilaisiin tapoihin omistaa metsää. Koko Metsäpäivän tarkempi ohjelma metsäkohteen karttoine on liitteenä.
Tampereenseudun Metsäpäivään osallistuu yli 70 metsäalan organisaatiota ja toimijaa, ja päivän pääjärjestäjiä ovat Metsäliitto-konserni, Nordea Pankki Suomi ja Tapiola-ryhmä. Metsäpäivä järjestetään Ylöjärven liikuntakeskuksessa (os. Elotie 14) klo 9–16, ja sinne on vapaa pääsy. Metsäkohteelle on liikuntakeskuksesta linja-autokuljetus.

Ilmoittaudu pääkaupunkiseudun kuljetuksiin tiistaihin mennessä

Pääkaupunkiseudulta on järjestetty tapahtumaan linja-autokuljetuksia. Matkan hinta sisältäen keittolounaan tapahtumassa on 10 euroa / henkilö tai 20 euroa / perhe (vanhemmat + alaikäiset lapset). Maksu suoritetaan käteisellä linja-autossa. Paluumatkalle lähdetään klo 15.30. Ilmoittautumiset Marja-Liisa Riipiselle tiistaihin 23.8. mennessä (010 465 4286 tai marja-liisa.riipinen@metsaliitto.fi).

Bussi 1

09.00 Helsinki, Mikonkadun tilausajolaituri -> 09.45 Nurmijärvi, matkahuolto -> 10.40 Hämeenlinna (Wetterhoff tilausajolaituri)

Bussi 2

09.00 Espoo, Nihtisillan ABC -> 09.30 Nummela, matkahuolto -> 10.05 Karkkila, matkahuolto