Metsätalouden kannattavuutta voi parantaa

Suunnitelmallinen ja säännöllinen metsänhoito oikeilla menetelmillä parantaa olennaisesti metsätalouden kannattavuutta. Metsäomaisuuden hoitosopimusasiakkaidemme kannattavuusluvut puhuvat puolestaan.

Suunnitelmallista ja kannattavaa metsänhoitoa on, että metsät uudistetaan nopeasti laadukkaalla maanmuokkauksella ja hyvällä viljelymateriaalilla, varhaisperkaus tehdään taimien ollessa noin metrin mittaisia ja harvennukset tehdään ajallaan.

”Jos haluaa parantaa metsätalouden kannattavuutta, esimerkiksi yläharvennuksia tulisi käyttää nykyistä enemmän hoidettujen kuusikoiden kakkosharvennuksissa”, kertoo jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen Metsä Groupista.

Yläharvennuksessa metsästä poistetaan suurimpia runkoja ja huonokuntoiset puut. Hyväkuntoiset lisävaltapuut jäävät järeytymään tukeiksi.

”Tutkimusten mukaan yläharvennus voi nostaa tukkipuun kertymää metsän kiertoajalla jopa 30 prosenttia.”

Myös kasvatus- ja terveyslannoitukset ovat tärkeä osa hyvää metsänhoitoa. Lannoittamisen merkitystä täytyisi Jumppasen mukaan pitää nykyistä enemmän esillä.

”Metsälannoitus voi antaa sijoitetulle pääomalle 10–20 prosentin tuoton. Se onkin ehkä kaikkein tuottavin metsäinvestointi.”

Luvut puhuvat puolestaan

Metsä Group vertaili hoitosopimusasiakkaidensa metsätalouden kannattavuuslukuja Metsäntutkimuslaitoksen julkaisemiin yksityismetsätalouden lukuihin viime vuodelta.

”Metsäomaisuuden hoitosopimusasiakkaidemme liiketulokset ovat huomattavan paljon parempia, mikä kertoo, että suunnitelmallisella metsänhoidolla on todellista vaikutusta”, Jumppanen kertoo. ”Esimerkiksi keskisessä Suomessa hoitosopimusasiakkaidemme liiketulokset ovat 30, jopa 40 prosenttia korkeammat.”

Keski-Suomessa metsätalouden liiketulos oli viime vuonna keskimäärin 130 euroa hehtaarilta. Metsä Groupin Jyväskylän hankintapiirin metsäomaisuuden hoitosopimusasiakkaiden vastaava luku oli 168 euroa hehtaarilta.

”Luvut ovat keskiarvoja, yksittäisten asiakkaiden liiketulokseen vaikuttavat tietysti muun muassa metsien rakenne ja metsänomistajan metsätaloudelleen asettamat tavoitteet.”

”Kaikki hoitosopimusasiakkaamme eivät tavoittele vain parasta mahdollista taloudellista tuottoa metsäomaisuudelleen. Toimenpiteitä suunniteltaessa kaikki toiveet ja tavoitteet otetaan tietenkin huomioon, jokainen sopimus räätälöidään erikseen”, Jumppanen huomauttaa.

Lue lisää aiheesta Metsä Groupin Viesti -lehdessä, joka on lukijoilla 28.5.
Lue lisää metsäomaisuuden hoitosopimuksesta