Myrsky pitää miehet kiireisenä metsässä

Ensimmäisten arvioiden mukaan tapaninpäivän ja sitä seuranneen päivän myrskyissä kaatui lähinnä Länsi-Suomessa puuta lähes 3,5 miljoonaa kuutiometriä. Metsäliitossa puukaupassa etusijalla ovat jäsenten puut, ja myrskypuiden korjuu on aloitettu Metsäliiton sopimusasiakkaiden metsissä.

Myrskytuhojen kartoitus aloitettiin välittömästi ja koneita siirretään tuhoalueille lisää sitä mukaa kuin työt niillä vauhdittuvat. Tammikuun alun korjuukelit ovat eteläisessä Suomessa haasteelliset, mutta sään pakastuminen on auttanut tilannetta.

”Turun hankintapiirillä järjestettiin heti viikon kuluttua myrskyistä korjuuyrittäjille ja kuljettajille koulutustilaisuus, joissa kerrattiin myrskypuun korjuuseen liittyvät asiat. Koulutuksessa käsiteltiin muun muassa laatuun liittyviä asioita ja miten varmistetaan tukin pysyminen mahdollisimman käyttökelpoisena. Myös työturvallisuus oli esillä”, piirin jäsenpalveluesimies Olli Rantanen kertoo.

Rantanen muistuttaa, että kun metsänomistaja on tehnyt pystykaupat leimikostaan, vastuu kaikista siellä tehtävistä toimista siirtyy Metsäliitolle. ”Näin ollen metsänomistaja ei voi turvallisuussyistä mennä leimikolle ennen korjuuta, ja hänen on tietenkin pysyteltävä poissa myös korjuun aikana.”

Myrskypuulle tehdään tilaa Metsäliiton puutoimituksissa. ”Onneksi tämänkertaiset myrskyt kaatoivat puut pääsääntöisesti juurineen, joten ne eivät pilaannu kovin nopeasti ja niitä voidaan korjata huhtikuun loppuun saakka”, Rantanen arvioi. ”Senkin jälkeen korjuu jatkuu, mutta tuolloin puu mennee valtaosin kuiduksi.”

Myrskypuiden korjuu on hyvin vaativaa työtä, ja se tehdään tarkasti lisävaurioita välttäen. ”Puut siirretään metsäkuljetuksena sellaisen tien varteen, josta ne saadaan toimitettua nopeasti tuotantolaitoksille. Lisäksi työmaat aikataulutetaan niin, että korjuukustannukset pysyvät mahdollisimman hyvin kurissa.”

”Metsäliiton toimihenkilö voi tehdä myös vahinkojen arvioinnin vakuutusyhtiötä varten samoin kuin päätehakatun leimikon uudistamissuunnitelman”, Rantanen lisää.