Puun käytön lisäämisellä rakentamisessa mittavat ilmastovaikutukset

Metsä Group lehdistötiedote 9.9.2019

Puurakentamisen hyötyihin lukeutuvat materiaalin keveys ja nopea rakentaminen. Ilmastonmuutoksen kannalta ajankohtaisinta on kuitenkin puurakenteiden ainutlaatuinen kyky varastoida hiiltä itseensä koko elinkaarensa ajan. Esimerkiksi keskiverto suomalainen puinen omakotitalo sitoo puurakenteissaan noin 30 tonnia ilman hiilidioksidia. Se vastaa yhden ihmisen keskivertoautoilun yli 10 vuoden hiilidioksidipäästöjä.

Puun käytön suurimmat kasvumahdollisuudet ovat teollisessa rakentamisessa ja lisäkerros- ja korjausrakentamisessa. Puun käyttöä lisäämällä voidaan uusiutumattomien luonnonvarojen kulutusta sekä rakentamisen hiilidioksidipäästöjä vähentää merkittävästi.

“”Metsäteollisuustuotteilla on tärkeä rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Jokainen puurakenne varastoi hiiltä, osa jopa satoja vuosia. Fossiilitaloudesta on siirryttävä kohti resurssiviisasta biotaloutta, mihin puurakentamisen lisääminen on yksi olennainen keino”, Metsä Groupin viestintäjohtaja Juha Laine sanoo.

Yksi neliömetri puusta rakennettua seinää on 50 kilon hiilivarasto

Rakentaminen kuluttaa Euroopassa enemmän uusiutumattomia luonnonvaroja kuin mikään muu teollisuuden ala. Asiantuntijoiden mukaan puurakentamisen lisääminen vaikuttaisi merkittävästi koko rakennusalan ympäristövaikutuksiin.

”Etenkin rakentamisessa tarvitsemme nopeasti kestäviä ratkaisuja”, Metsä Woodin liiketoiminnan kehitysjohtaja Mikko Saavalainen sanoo. ”Puunkäytöstä aiheutuvat ympäristöhaitat ja energiankulutus ovat minimaaliset verrattuna tiileen, betoniin, alumiiniin, muoviin tai teräkseen.”

​Esimerkiksi kun puusta rakennetaan neliömetri seinää, syntyy noin 50 kilon hiilivarasto. Kasvaessaan puu sitoo ilmakehän hiilidioksidia, muiden materiaalien valmistuksen tuottaessa sitä. Jos puuseinällä korvattaisiin vastaava betoniseinä, vältettäisiin samalla betoniseinän valmistuksen aiheuttama 110 kilon hiilidioksidipäästö. Betoni on yhä paras vaihtoehto esimerkiksi rakennuksen perustuksiin. Jokainen hiilivarastona toimiva rakennuksen puuelementti on ilmaston kannalta siirto positiivisempaan suuntaan.

Lukuja

• Keskiverto 140 m2 puurakenteinen omakotitalo à 30 000 kg CO2 = henkilöautolla ajo 190 000 km
  • Keskiverto 1400 m2 puurakenteinen kerrostalo à 340 000 kg CO2 = lähes 3 miljoonan km kaukolennot
  • Puutalovaltainen kaupunginosa 2000 asukasta à 12 miljoonaa kg CO2 = yli 7 000 m3 betonin valmistus

Jättipallo Helsingin katukuvassa konkretisoi puun ilmastovaikutuksen: näin paljon hiiltä sitoo kuutio puuta

Helsingin keskustassa Allas Sea Poolin katolla on 9. syyskuuta nähtävissä jättimäinen ilmapallo. Halkaisijaltaan noin 10 metrin pallon sisällä on kaasumäärä, joka vastaa yhden puukuutiometrin ilmakehästä sitomaa hiilidioksidia (1 000 kg). Saman määrän hiilidioksidia vapauttaisi päästöinä ilmaan henkilöautolla ajaminen Helsingistä Ateenaan ja takaisin.

Pallon vieressä on myös 1 kuutiometrin kokoinen puukuutio. Pallo ja kuutio havainnollistavat puurakentamisen ilmastovaikutusta ja puun sitoman hiilen määrää.

Pallo on valmistettu merestä kerätystä kierrätysmuovista ja se myös kierrätetään käytön jälkeen.

Lue lisää asiantuntijoiden ajatuksia puurakentamisen mahdollisuuksista osoitteessa www.metsagroup.fi.

Lataa kuvat ja video

METSÄ GROUP

Juha Laine, viestintäjohtaja, Metsä Group, puh. 010 465 4541

Metsä Group
www.metsagroup.fi

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Keskitymme puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2018 oli 5,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä.  Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 103 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram Slideshare