Puun matka suomalaisesta metsästä Tokion keskustaan

Punkaharjulaisen Jukka Heikkosen metsässä kasvaneista kuusista rakennetaan pian suomalainen Metsä-paviljonki Japaniin. Tyylikäs puinen paviljonki toimii Suomen olympia- ja paraolympiajoukkueiden sekä suomalaisten yritysten kohtaamispaikkana Tokion 2020 kesäolympialaisten aikana. Kerto® LVL -elementtien ansiosta paviljongin rakentaminen on nopeaa, kevyttä ja ympäristöystävällistä.

Metsä Woodin käyttämä puuraaka-aine on 100-prosenttisesti peräisin kestävästi hoidetuista metsistä, kuten Jukka Heikkosen omistamasta metsästä. Puusta valmistetaan rakennusmateriaaliksi erinomaisesti soveltuvia LVL -tuotteita. Kerto LVL on materiaalitehokas rakennusmateriaali: hukkaan ei mene juuri mitään, koska puun jokainen osa käytetään parhaalla mahdollisella tavalla. Tuotannon sivutuotteet – kuten puru, puun kuori ja hake – hyödynnetään sellun ja uusiutuvan energian tuotannossa. Osa uusiutuvasta energiasta käytetään vieläpä Kerto LVL:n tuotantoon. Kuten kaikki puutuotteet, myös Kerto LVL sitoo hiiltä koko siitä rakennetun rakennuksen elinkaaren ajan.

Kestävää metsänhoitoa sukupolvien ajan"

Perheemme on omistanut tämän metsän ja hoitanut sitä nyt kolmen sukupolven ajan”, Heikkonen kertoo. ”Isoisäni osti tämän metsän vuonna 1946.”

Kestävään metsänhoitoon sisältyy aina metsän uudistaminen. Metsään istutetaan neljä taimea jokaista kaadettua puuta kohti. ”Metsän tarina jatkuu: uusia puita istutetaan aina ja niistä pidetään hyvää huolta”, sanoo Heikkonen. ”Pidän siitä, ettei metsä pusikoidu ja jää hoitamatta.”

Nyt istutetut puut ovat kasvaneet täyteen mittaansa, kun metsänhoidosta aikanaan vastaavat Heikkosen lapset tai lapsenlapset.

Metsässä kiireet unohtuvat

”Olemme pyörittäneet täällä lomakylää 1970-luvulta alkaen”, Heikkonen kertoo. ”Ulkomaiset vieraamme arvostavat Suomen luonnon puhtautta ja rauhallisuutta. He nauttivat kävelyistä hoidetuissa metsässä ja esimerkiksi syksyisin marjojen ja sienien poimimisesta. Itsekin virkistäydyn metsässä, siellä unohdan työkiireet ja stressin.”

Muutamat japanilaiset ja kiinalaiset vieraat ovat istuttaneet nimikkopuunsa Heikkosen metsään. ”Lähetämme heille tietoa puun kasvusta vuosittain. Olemme luvanneet, että 60 vuoden päästä he voivat halutessaan päättää, käytetäänkö puu sahatavarana vai lähetämmekö sen vaikkapa Japaniin tai Kiinaan.”

Punkaharjulta Tokioon

Kerto LVL havainnollistaa, kuinka monipuolisesti puuta voidaan teollisessa rakentamisessa käyttää. Syystä Jukka Heikkonen on ylpeä, sillä hänen metsässään 80 vuotta kasvaneet kuuset saavat uuden elämän miljoonakaupunki Tokion ytimeen rakennettavassa Metsä-paviljongissa.

”On hauska ajatella, että kuusitukit kuljetetaan ensin Metsä Woodin Punkaharjun tehtaalle, joka on vain noin 24 kilometrin päässä metsästämme. Tehtaalla tukit jalostetaan Kerto LVL:ksi ja toimitetaan sen jälkeen suomalaiselle elementtivalmistajalle. Sitten käyttövalmiit elementit laivataan Tokioon. Tässä hienossa rakennuksessa todella konkretisoituu metsänhoidossa tekemämme pitkäjänteinen työ”, Heikkonen jatkaa.

”Ja kukaties matkustan vielä paikan päälle ihmettelemään puiden uutta muotoa!”

Katso video, jossa Jukka Heikkonen kertoo suomalaisesta metsänomistuksesta.
Kuvat: https://databank.metsagroup.com/l/SScSzxmkFH9j

Lisätietoa:
Viivi Kylämä, Markkinointipäällikkö, Metsä Wood, viivi.kylama@metsagroup.com, puh. +358 40 820 9850

Metsä Wood

www.metsawood.fi

Metsä Wood tarjoaa kilpailukykyisiä ja ympäristöystävällisiä puutuotteita rakentamiseen, teollisuuteen sekä jakelijakumppaneille. Tuotteet valmistetaan korkealaatuisesta ja uusiutuvasta pohjoisesta puuraaka-aineesta.

Metsä Woodin liikevaihto vuonna 2018 oli 0,4 miljardia euroa, ja se työllistää noin 1 500 henkilöä.

Metsä Wood on osa Metsä Groupia.